Генетичен тест за качеството на шоколада

Снимка: netinfo

За някои хора нищо не може да надмине удоволствието от парченце първокласен шоколад.

Досега обаче ценителите му не можеха да се доверят на друго освен на собствените си сетива, за да са сигурни, че получават това, за което плащат.

Но този месец в Journal of Agricultural and Food Chemistry на Американското химическо дружество учени публикуваха информация за първия метод за доказване на сортовия състав и произхода на какаовите зърна, от които се произвежда всеки шоколад.

Дапън Джан и колегите му отбелязват със статията, че висококачествените сортове какао често се смесват със зърна от по-ниска категория, преди да се превърнат в шоколад.

Подобни измами в мултимилиардната шоколадова индустрия може да имат много сериозни последици. Освен това производството на шоколад в много случаи е повече изкуство отколкото бизнес.

Съществува и гледната точка за опазването на околната среда, защото повечето класни сортове какао се отглеждат устойчиво, за разлика от тези в масовите плантации, където рядко се спазват добри екологични практики.

Важен е и въпросът за запазването на разнообразието от разновидности на какаовото дърво – с новия метод на разпознаване производителите им вече имат сигурен начин тяхната работата да бъде оценявана справедливо, защото редките и първокласните сортове изискват повече грижи и инвестиции.

Генетичните тестове за определяне на сортовете житни култури, плодове, маслини, чай и кафе не са новост, но всички те се оказват неподходящи за какаото.

Затова екипът на д-р Джан приема предизвикателството и използвайки последните проучвания на генома на какаовото дърво Theobroma cacao, идентифицират малки ДНК-маркери,наречени SNP, които са уникални за всеки сорт какао.

За метода е нужно само едно зърно, но се прилага лесно и към цяла партида.