За да носиш шапка, трябва да си дама, а не празноглавка

Любомир Милчев Dandy
Снимка: Личен архив

Dandy

Когато кронпринц Филип видял августейшата си съпруга, Елизабет, увенчана с короната за собствената си коронация, той шеговито я запитал: “Откъде си намерила тази странна шапка?“ Шеговитост, скептична и аланглезна, която иде да подсети, че съвременната дамска шапка може да се озове на всевъзможни и не непременно царствени глави, при все, че най-приляга на короновани… и на онези от дамите, допуснати в кралските дворове… При другите може да се каже, че калъпът е по-важен от главата…, а често главите са и слабоумни…

За да носиш определен тип шапка, о, съдбовна неминуемост, просто трябва да си дама, а не празноглавка!

А дамите с охота посягат и към мъжки шапки – Мадлин Олбрайт при мисиите си из света налагаше каубойска капа, нещо като пародия на задължителността на трилби при маститите политици от миналото, Марлене Дитрих я влечеше цилиндъра, епохата на екзистенциализма сподоби интелектуални дами с нещо като борсалино, а една от най-елегантните американски милионерки, Нанси Гунар, слагаше кожена защитна шапка за мотоциклет.

Бихме могли да наречем шапките на кралиците церемониално-анахронични, застинали в стилистиката на двайсетте, когато придворният фотограф на английската кралска фамилия, Сесил Бийтън, консолидира обгербвания фотографски еквивалент на коронованите обличия на фонове от картини на Фрагонар и въпреки разпространените предразсъдъци, че Бъкингам държи първенство в това отношение, шапките на японската императрица изглежда да са по-изискани.

Въпрос на изток…и на икебана.

Английската кралица Елизабет Втора е много взискателна към онези дами, които са дръзнали да не спазят протокола и се явяват пред взора ѝ без шапка. Тогава тя им отправя онзи така специфичен поглед, сякаш ги вижда за първи път, ще рече – не ги вижда. Всички шапки, които кралицата вече не носи, попадат в музея на кралските шапки, като под всеки един експонат е посочен поводът и мястото, където е била носена шапката, а също така има и прикрепени фотографии. Експозицията се увеличава почти всеки месец. 

Церемониалните шапки, обикновено изработени от плата, или поне в цвета на роклята и мантото, се носят от аристокрацията и са един вид коронални увенчания, извън най-тържествените случаи, когато се слагат диадеми, не от миски, разбира се, ала, както е известно, само в църкви, на открито и на конни състезания в Аскът. Там можете да се покажете с бизарна шапка, ако ще и с плюмаж и да изглеждате по-луда от шапкаря си!

Според поверие, ако кралска шапка се премери от друг простосмъртен човек, той непременно ще умре от мъчителна и насилствена смърт. Очевидно поверието се е обезсилило, щом виждаме някои български дами, като че намерили своите шапки по този начин, напълно живи да се явяват с тях и вечер, което е гротескно антиетикетно…, но не и необяснимо в страна, суспендирала монархията си. Но откакто фолк певица се снима в клип с шапка на Филип Трейси, всички прегради са сринати – егалите, фратерните и, както се казва в един виц – джет приве. А какви шапки носеше о’ бозе почившата Царица Йоанна и снимките са още налични!

Разбира се, етикетното носене на шапки от дамите също може да доведе до срив на нервите.

В ”Завръщане в Брайдсхед“ е описана сцена, в която Антъни Бланш отива да види картините от латиноамериканския период на приятеля си, Чарлз Райдър и казва, че там било пълно с дами, които би следвало да бъдат заставени да изядат шапките си. Ексцентричните баронеса Елза Фрайтаг фон Лорингхофен и маркеза Луиза Казати Стампа ди Сончино просто не спират да епатират аристократичната и едробуржоазна привичка на носенето на шапка. Сестрите Бувие-Дийл, пренебрегнати сродници на Жаклин Кенеди, живеят в имението си, оттеглили се от светския живот с около има-няма сто котки, неколцина слуги и в сюрреалистичен безпорядък носят най-причудливи шапки. Така ги е заснел брилянтният Стивън Майзел… Героят на Юисманс Дез’ Есент пък, мизантропично заръчва за домашните си прислужници шапки, изкопирани от онез на монахините в Гент, за да не виждал лицата им…

Най-известният пример за хитроумно използване на шапка, не по предназначение, е шапката на китайска принцеса от преди около 4000 години, по времето, когато тайната на производството на китайската коприна била строго пазена. Китайската принцеса се отправила към своя годеник в чужбина с шапка от живи цветя, в които били скрити копринени буби. Така, в шапката си пренася пари за френската съпротива и Лилиан Хелман на път за театрален фестивал в съветска Русия.

Изразът “безумен като шапкар” има следното обяснение: при обработката на кожата или филца се използвал живачен нитрат, който водел до необратими увреждания на главния мозък и затова майсторите на шапки често страдали от слабоумие, загуба на памет и халюцинации, а вероятно това се предава и на част от шапконосците. 

Най-бизарната част от дамския костюм – шапката, за хилядолетно съществуване претърпява драстично изменение на формата си от животинска кожа, предпазваща от студ или покривало, символизиращо смесицата от свян, благочестивост и помнено грехопадение, до причудливо статусно украшение, сраснало се с фризурата.

А в наше време е част от един стилизуван маскарад – коя, кога и какво носи, остава дълбоко неясно. Анна Пиаджи, да кажем, винаги се явява на дефилетата в Париж и Милано с откровено карикатурни шапки, толкова карикатурни, че някак се оневинява неуместната им употреба. Най-старата рисунка на шапка, направена от слама, е запечатана на египетско надгробно изображение във Фивах. Исторически шапката е показалец на социален статус, символ на власт, успех, знатност, академични титли.

В Древна Гърция и Рим шапката се считала за символ на свобода и приличала на нещо като качулка, нахлупвана на главите на робите, в знак на освобождението им. В ранните векове религията налага жените да покриват лицата и главите си с воали, убруси, забрадки и качулки. Чак в края на шестнадесети век на дамите бива позволено да се украсят с шапки, приличащи на носените от царедворците. Един век по-късно модата разделя мъжките и дамските шапки. ХVІІІ век определено е век на прекомерната, самоцелна и антиегалитарна шапка. Особено когато във втората половина на ХVІІІ в. френската кралица Мари Антоанет задава тон в партитурата на модата. Тя сякаш съзнавала, че ще се раздели с главата си и е неуморна в украсата ѝ…, докато я има… Сложни композиции от цветя, воали, дантели, пера, фигури на животни, плодове и какво ли още не красят абсолютистките шапки на знатните дами. Монтират се и различни механизми, които привеждат в движение тези пасторални композиции-графства, чудно защо неснабдени с нотариален акт... Рокайната мода е неизчерпаем източник на вдъхновение за Вивиан Уестууд и Джон Галиано, но не бива да имаме илюзии – моделите шапки в тази стилистика са за богати и ексцентрични безделници. След пика на таз хипертрофия силуетът на шапката се изчиства – модели с малка и голяма периферия, тип боне, тип тюрбан, барета и пр. и пр. …

Шапката става по-дискретен аксесоар, завършващ истински тоалета. В началото на XIX век се появява бонето. Към него по-късно се прибавят различни панделки, тюл, цветя, пера... Двадесети век настъпва с триумф на накичените с пера и панделки шапки. По-късно, махалообразно и в противовес на тази украшателност, в култ от свободомислещите жени се издигат смелите къси прически, изискващи по-семпли модели шапки, с по-малки обеми и изчистена линия, известни като бубикопф. И тъкмо тогава шапката в съвременен смисъл става есенциална за тоалета на дамата. Неслучайно Коко Шанел започва кариерата си на модистка именно като шапкарка.

В периода между двете световни войни Ню Йорк се утвърждава като център на шапкарската индустрия. Тогава тенденцията е шапките да са с малка периферия и голямо дъно. Втората световна война и последвалата след нея криза също оказват влияние върху моделите на шапките. Жените се отказват от лъскавите и претрупани украси, а когато в началото на петдесетте повечето от тях тръгват на работа и се еманципират, започват да обръщат все по-малко внимание на този аксесоар и дори го смятат за отживелица. Дънките и спортните дрехи изискват други окончания.

Едва през осемдесетте години на миналия век дизайнерите отново преоткриват капричиозните капели и връщат интереса към тях, не само за кралски особи.

Днес шапки носят всички. И какво от това?

Прочети още от Любомир Милчев Dandy:

Модата на пролет 2015 според Любомир Милчев Dandy

Сутиенът – лежерната броня на дамската съблазън

Преглед на клишетата в летния дамски гардероб

Пишете на Любомир Милчев Dandy на edna@netinfocompany.bg.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти