Момичето на Милър, което ни учи за любовта и свободата

Момичето на Милър Джена Ортега
Снимка: Getty

Абсолютен киноман съм, когато говорим за качествено кино. Кино, което провокорира не само мислите, но и сетивата на зрителя. Кино, което те кара да достигнеш до ръба на собствените си представи и да минеш отвъд него.

Кино, което те изправя на нокти. Хвърля те в див възторг и те шокира. Шокира те и те пречиства.

Дава ти отговори, но и те потапя в дълъг размисъл. Бих го сравнил с тънък роман с твърди корици, в който няма нито една излишна дума и всяка точка си е на мястото. Роман, в който няма излишен обем, няма бъбривост. Не еднодневка, маскирана като бестселър.

И не бестселър без съдържание. Високата класа в киното се познава още по първите минути. По първите страници от брилиантно написаната история...

Неслучайно започнах с този увод. „Момичето на Милър” (режисьор : Джейд Бартлет) е филм-книга, в която всяка сцена е нова глава, поднесена с огромен финес чрез езика на кинематографията.

Дързък филм с още по-дързък замисъл. Щипка напрежение. Щипка еротика. Изключителна естетическа издържаност.

Историята? Любовна. Не, не си представяй нищо захаросано и бонбонено. Напротив – представи си думичката табу. А сега я задраскай дебело, с черен перманентен маркер.

Филмът разказва за силното привличане между студентка по творческо писане (в ролята: Джена Ортега) и нейният преподавател (в ролята: Мартин Фрийман), което прераства в отношения, движещи се по ръба на бръснача. Не бих си позволил да го преразказвам. Ще се проваля. Бих опитал да го резюмирам с едно изречение: рискуваш ли да се влюбиш в опасността – понякога изгаряш в нея.

Момичето на Милър Джена Ортега
Снимка: Getty

Така... Започвам с най-важното – Джена Ортега за пореден път показва нагледно, че носи бъдещето на киноиндустрията в крехките си длани, как само играе тази жена, с каква лекота излиза от своята кожа, за да влезе в кожата на своя персонаж, как само трепти всяка нейна клетка, в абсолютен синхрон с ядрото на замисъла, каква принцеса на тъмнината, какво вечно момиче, каква малка богиня, събрала в себе си толкова много талант, сякаш го държи в шепите си, но дори когато разтваря пръсти той не изтича в нищото като пясък.

Така и отиват мрачни образи, в нея дори мракът е предизвикателен, вълнуващ. Тя е тръпка. Тя е поглед, който предизвиква тази тръпка. Тръпка, която е толкова силна, че те кара да направиш избор. Да избереш риска. Още повече – да го поемеш с удоволствие.

После разбираш, че нямаш избор. Обичаш я или гориш. И то не просто я обичаш. Обичаш я като в роман на Хенри Милър. Извън цялата забраненост на забранената любов. Обичаш я отвъд пределите на обичането. Обичаш я до скъсване на червената нишка помежду ви. Позната тема. Тук обаче тази позната тема е развита по един друг начин, а именно – до крайност.

Лично на мен – като човек на крайностите – „Момичето на Милър” ми хареса много. Хареса ми и защото е филм, който има още една ахилесова пета, освен любовта-табу. Този филм засяга и темата за твореца, превърнат в чиновник или по конкретно – за писателя, превърнат в преподавател по творческо писане.

За непосредствеността превърнала се по неволя в посредственост. Ако времето е винаги хубаво и никога не вали – започваш да бленуваш за бури, започваш да копнееш тази суша да свърши.

Момичето на Милър Джена Ортега
Снимка: Getty

За твореца тази суша е страшна. И пагубна. Той е готов на всичко, за да се измъкне от нея.

Но няма да стане по-лесния път. Искат се скокове. Животът е руска рулетка, любовта е патронът в заредения пистолет. Въпросът е: готов ли си да стреляш? Готов ли си да нарушиш тишината? Този филм нарушава тишината. И го прави така, че пристрастява. Гледай го. Няма да е веднъж.

 

Прочетете още от автора: 

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти