5 правила за бърза адаптация в училище

f
Снимка: Thinkstock

Д-р Павлина Андреева

Лятото свърши и от първия учебен ден върху децата ни се струпаха входни нива, контролни, десетки уроци. Мозъците им трябва да работят на пълни обороти, но как да стане това, когато в мислите си те са още на морския бряг с безгрижието, лодките и прекрасните залези?

Трябва да им се помогне на клетите, хапчета против мързел и разсеяност уви няма.

Банално, но правилното и умерено хранене означава добра мозъчна дейност.

Мозъкът е едва 2-3% от телесното тегло, но усвоява 25% от енергията на тялото за своята работа, затова храненето е изключително важно. Прехранването обаче вреди, човек става ленив и сънлив. Особено полезни за нормалното функциониране на нервните процеси са омега мастните киселини. Осигурете ги чрез рибата, зехтина, суровите ядки, особено орехите, авокадото.

Витамините, без които не може никой жизнен процес, включително и мисленето, набавете от естествен източник, за да е бърз и качествен резултатът. За учещото дете са необходими поне 5 плода на ден или прясно изцеден сок.

Най-бързият енергиен източник за мозъка са въглехидратите.

За да са полезни, изберете такива с нисък гликемичен индекс, те бавно повишават кръвната захар, но и по-дълго задържат нивото й в кръвта и така човек се чувства сит и щастлив. Такива са тъмните видове хляб и макаронени изделия. Сладкишите и шоколадите не са подходящи за ежедневна консумация, след бързото повишаване на глюкозата в кръвта следва бързо смъкване, панкреаса се натоварва, а и човек все се чувства гладен.

f
Снимка: Thinkstock

Не може и без белтъчини, месото, яйцата млякото и млечните продукти трябва да присъстват ежедневно на трапезата. В диетата на детото, което учи усилено, прибавете и стафиди, те съдържат елемента бор, който подпомага паметта, същото прави и цинкът, съдържащ се в тиквеното семе. Спанакът е богат на лутеин и други антиоксиданти, те защитават мозъка, боровинките активират мисловната дейност.

7-8 часа сън са задължителни, ако искаме мозъкът да е свеж.  Може да правите много компромиси, но лягането навреме не бива да е от тях. Мозъкът не може да работи без почивка и единственият ефект от нощното четене и сърфиране е разсеяност и трудна концентрация през деня.

Ако детето е пренапрегнато и не спи добре, предложете топла вана с ароматни масла и соли, чай от маточина преди лягане или чаша топло подсладено мляко. В краен случай могат да се предложат успокояващи таблетки преди сън, но само безвредни, каквито са хомеопатичните например.

f
Снимка: Thinkstock

Редуването на умствената с физическа дейност е доказано ефективно средство при интензивно учене. За да има добро кръвообръщение, което захранва мозъка с необходимите му вещества, детето трябва да се движи, така и мозъкът си почива. Накарайте детето да прави активни почивки, независимо дали е разходка, фитнес, танци или домакински задачи.

Внимателно с кафето! Кофеинът в напитката стимулира нервната система донякъде, но ако се прекали особено в ученическа възраст, настъпва сърцебиене, треперене на ръцете, нервност. А енергийните напитки могат да са много опасни, те съдържат големи количества кофеин, много въглехидрати.

В детската възраст се избягват лекарства, които стимулират мозъка. При нужда - използвайте растенията, които тонизират, повишават умствената и физическа дееспособност, влияят добре и на имунната система – женшен, гинко билоба, аралия, лимонник.

Още от д-р Андреева:

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Кой е любимият ви герой от "Приятели"?

Оферти