Писане и стил на живот

Любомир Милчев Dandy
Снимка: Личен архив

Dandy

Каквато и да било сантиментална автоквалификация  буди съжаление, а при по-развит нюх – отвращение. Мисля, че съм стигнал, простете, до последното.

В България, любезното нам отечество, почти всички побързаха да станат професионалисти и аз моля за извинение за отказа си да бъда сметнат за такъв – под професионализъм в България се разбира да произвеждаш много равномерно  страшно равни порции скука и да не спираш да го правиш в избраната произволно област, както и да обясняваш какво благодеяние е твоята собствена изчерпаност, при включен касов апарат. Не че не го мога тоя екзерсис, но не го искам, идва ми много....

Тук възниква проблемът – как да обясниш, че си се отказал, защото не го искаш, а не защото не го можеш? Ами то не е възможно пред хора, които имат всевъзможната воля за всевъзможна изява. Дори и да им го кажеш в очите, те ще го премълчат и това няма да бъде събитието на техния нескончаем аспирантски минимум. При толкова много лица, които дебнат, за да удостоверят, че си се провалил, защото не можеш, а не защото не го искаш... Но човек свиква и с това...

Аз съм, простете, писател – това не значи да издаваш равномерно книги и да участваш в конкурси, в един момент това може да означава и да се откажеш да издаваш книги. Моята задача е, струва ми се, по-трудна, защото считам, че истинският писател прави неотклонно да се случват ситуациите, дори и една четвърт от които смогва да опише в книги. Дори сега съм склонен да открия агенция за бързо олитературяване на нечий живот – та това си е голям луксус...

Счита се, че съм различен. Външно... Не считам, че човек е възможно да се яви под вънкашност чужда, ако няма вътрешност своя. Предрешението е въпрос... на решение, все пак... У нас изобилстват предрешения, които нямат вътрешност и изхабяват вънкашностите, заменяйки ги с коруби. Друг е въпросът, че подобно разграничение е случай на неразвитост и на анонимно решение. А ако няма какво да изразиш? Артистът неизменно е постигал такава импрегнация, при която само дебилен просител би повдигнал въпроса, а това - ваше вътрешно убеждение ли е, или просто театър?

Всяка стилистика е въпрос на благосъстояние, зад което стои една благословена нищета. Счита се, че когато човек има стил, това му пречи за свободно общение в живота. Това е една голяма заблуда, национално обричаща ни на бедност. В повечето случаи до никакво общение не се стига, ако няма уясненост на формата – повече от ясно е, но не и у нас, че изтънчеността търси да се свърже с първичното, а не с нещо подобно.

Да бъдеш верен на стила си, не е въпрос на идеология, макар че може да поеме много идеология. Това е много опасната ситуация на инсценировка, която сценарира твоята собствена слабост, твоята уязвимост. Различавам два вида стилистики – едната е формализацията на доволния простак, който прибягва до някакви форми, които идат с новото му положение и това е въпрос на надебеляване. Нещата са много и излишни. Другата е стилистика на изобилието, на разкошеството и там от всичко можеш да се откажеш, защото изобилието е въпрос на неупотребеност, на недокоснатост, а не на консумация.

Затова Марсел Пруст си е сменял всяка вечер ръкавиците с абсолютно нови и не се е хващал на слугинята, пробутваща му добре изпраните от предния ден. За всеки стил “светът като че за първи път” е особено важна визия. Невинността е важна за стила, при това в перспективата на всевъзможните човешки вини. Простакът е лишен от стил, защото е принципно невиноват и това означава отвратително и безразборно струпване на белези на благосъстояние. И няма спиране...

Да избереш своя стил? Това означава да решиш какво изобразяваш, но не като преднамереност, а като непреднамерено и обезателно застрашено естество. Една Коко Шанел не е възможна тук, не поради липса на пари, а поради липса на калкулиране на уязвимостта, на която предстои да се превърне в сигурен и обезателен контур. Калкулацията тук е следната – една установеност превалира в друга и, като се замислим, все същата.

Нищо не се изобразява, освен принаденост към икономически отношения с безусловно печеливш резултат. Ако ти се носиш еди как си, ти си от онези, каквито и да са те, които печелят. А стилът предполага свободата и ужасната уязвимост, ти да не си бързо разпознаваем, като принадлежащ към онези, които са точно такива и онакива. Луксът на стила е луфтът на недотам бързото разпознаване. Стилът не е рекламна акция. В нашия случай това е подигравката, че това лице може да се окаже облечено в подобни дрехи.

Затова у нас често се случва за ексцентрично да бъде сметнато онова, което е консервативно. Истински симптом на, простете, помиярщината. Изискуемото не е непременно изящно, както казва Фердинанд в посланията си към Борис след абдикацията. Българите бъркат изискуемо с изящно... С определен статус, те считат, че определената марка е задължителна за тях и прибягват до нея. Те рядко си дават сметка, че зад един много блед нюанс в колекция на Армани стои бързото открадване на впечатлението от избелялата дреха на един бедняк. Те почти никак не схващат, че бързината на едно, така чудодейно оневиняване, е истинската сигнатура на лукса.

Понеже в България се заплаща забавянето, което може да бъде и забава... Забавянето у нас се е превърнало в забавност, в шоу-програма...

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти