Как да вечерям, за да не пълнея?

Как да вечерям, за да не пълнея?
Снимка: Thinkstock

Биляна Божилова

Ако се доверим на древната японска поговорка: "Закуската изяж сам. Обяда раздели с приятел. А вечерята – дай на врага си!", би следвало да си лягаме прегладнели и без настроение. Препоръчително е да се придържаме към съветите на съвременните диетолози за последно хранене от малка порция в ранните часове на вечерта, но колко от нас действително го правят?

Разбира се, има хора със свободни професии, които разполагат с времето си и могат да спазват всички правила за здравословно хранене с лекота. Но какво да кажат простосмъртните, които често пропускат закуската, в бързане за работа, хапват "на крак" някакви "junk foods" и като се приберат късно вечер се нахранват обилно, обезумели от глад след натоварения ден?

Да погледнем истината в очите – крайното пропускане на вечерята означава:

• Нищо вкусно за любимия човек и по-малко любов, преминала през стомаха му.
• Празен стомах, трудно заспиване и тежко ставане на сутринта.

Спазването на съвета на специалистите за ранна и малка вечеря е доста по-полезно, но изисква силна воля и перфектна организация на деня, които невинаги зависят само от нас. Другата крайност с тоталната дезорганизация и безразборното хранене водят до нездравословен начин на живот, който е въпрос на личен избор и не води до нищо добро за организма.

Как да намерим златната среда? Какво, кога и как да вечеряме, за да сме в добра форма, да спим пълноценно и да се събуждаме заредени с енергия?

Биологичният часовник също тиктака в полза на ранната вечеря, тъй като в покой тялото няма нужда от гориво и приетата енергия се складира под формата на мазнини. Но празният стомах не заспива лесно, така че решението не е "не вечеряш – отслабваш". Идеалното време за вечеря е 19-20 часа, но ако си легнете преди 23 часа, иначе трудно ще контролирате глада в малките часове на нощта.

Снимка: Thinkstock

С два лесни трика може да овладеете донякъде нощния апетит, но не и ако страдате от (Night Eating Syndrome – NES) или т.нар. "синдром на нощното хранене". Пиенето на повече течности вечер за запълване на стомаха е единият трик за избягване на вечерното преяждане. Другият е да миете зъбите си веднага след вечеря, вместо преди лягане, за да си създадете нагласата, че вече сте приключили с храненето за деня.

Страдащите от "синдром на нощното хранене" не могат да спазват подобни съвети, защото обикновено през деня нямат апетит и компенсират с тежки нощни пристъпи на глад.

Кога и как да вечеряме вече стана ясно, но каква е перфектната вечеря?

• По-нискокалорични продукти за вечеря = по-малко мастни натрупвания в тъканите.
• Протеините и мазнините се разпределят по равно през целия ден, а въглехидратите намаляват с всеки изминал час.
• Перфектната вечеря включва протеин от някакво месо (пиле, риба или нетлъсто свинско и телешко) и сезонни зеленчуци, според фигурата.
• Ако имате проблеми с килограмите, може да се ограничите до салата за вечеря.
• При нормално тегло към месото и салатата може да си позволите и филийка пълнозърнест хляб.
• Слабите дами, които ядат без да качват килограми, не е необходимо да се ограничават по никакъв начин, а да се наслаждават на добрия си ген.

Снимка: Thinkstock

Гладниците, които си лягат късно и не могат да заспят, ако не хапнат нещо преди лягаме, най-добре да заложат на извара, мляко или яйца. Алкохолът? Чаша вино винаги е добре дошла, твърдият алкохол и сладките коктейли не са за предпочитане, бирата не вреди, ако е в разумни количества. И помнете, вечерята не е порок, а удоволствие, което се консумира с интелект. 

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент