Любимите йога пози на жените

Светла Иванова
Снимка: Личен архив

От няколко години преподавам йога и не мога да скрия от вас, че повечето от посетителите в часовете са жени.

От наблюденията ми знам кои пози са любими на дамите.

В края на всеки час давам 5-10 минутки за лично време, в което всеки прави нещо, което му харесва и сме пропуснали.

Затова и в разговорите ни и от личната ми практика разбрах кои са тези асани и не ги пропускам. Днес ще ви споделя кои са и с какво са ни полезни. Ако решите да ги правите, моля, спазвайте същата последователност и загрейте със слънчевия комплекс. Той също е предпочитан от всички, които знаят последователността му, защото прави цялото тяло по-гъвкаво и сваля бързо от обиколката на талията. Освен това ни подготвя и загрява тялото много добре за програма, която следва.

Една от предпочитаните пози е „пеперудка“ – титалиасана, кръстена на най-красивите насекоми.

Седнете с изправен гръб. Съберете ходила и ги приближете към гениталиите. Хванете ги и започнете махове, като с крила на пеперуда. Направете около 50 маха.

С тази асана отваряме тазовата област, заздравяваме вътрешните мускули на бедрата, подобряваме еластичността на тазовото дъно и изобщо гъвкавостта в областта на слабините и таза. Освен това позата премахва умората след дълги часове на седене и ходене и подпомага червата и перисталтиката. Как да не я харесваме?

Следващата поза, която всички признават за много полезна и разтоварваща гърба, е котешки гръб или котешки извивки (марджариасана).

Заставате на колене и длани. Бедрата и ръцете са вертикални. При издишване бавно наведете глава напред и извийте гърба като дъга. С вдишването, вдигнете глава и спуснете гръбнака надолу. Усетете как се разтягат гръбнакът, вратът и раменете. Направете поне 10 повторения.

Може да добавите и стягане на седалището и краката, като започнете да повдигате единия крак нагоре с вдишване, а с издишване да прибирате коляно към челото. Гърбът се движи по същия начин, като в предната асана. Направете 3 серии с по 10 повторения на крак. Може да пробвате също за секунди да задържите крака назад заедно с противоположната ръка в права линия.

Освен с поза „котка“, напрежението и болките в гърба намаляват и с крокодилските извивки. Те са толкова приятни, че ги правя още преди да стана от леглото.

Легнете по гръб и опънете ръце встрани или до тялото с длани надолу за по-голяма стабилност или просто ги отпуснете около глава, сякаш се излежавате в леглото. Можете да правите извивките, като свиете двата крака един до друг или с малко разстояние между тях и ги отпускате на една страна, а главата обръщате на другата. Или да свиете единия крак и да го подпрете в коляното на другия. Извивайте тялото така, че винаги свитият крак да е в едната посока, а главата в другата. Движете се в синхрон с дишането, като вдишвате, когато главата и коленете отиват към тавана, а издишвате, когато ги сваляте в някоя от посоките. Отделете поне 5 минути за тази поза, за да усетите ефекта ѝ.

Сарвангасана или „свещ“, както и „полусвещ“ – випарита карани, като по-лесен вариант, е другата любима поза, която не пропускаме. Ето защо тя освежава цялото лице и го прави по-сияйно, като насочва кръвта към него. С нея спестяваме пари, които бихме дали за масаж на лицето. Освен това позата е чудесно средство за регулиране на теглото, хормоналния дисбаланс и храносмилането. Останете в нея според възможностите си.

Поза „мост“ – или чакрасана не напразно наричаме позата на младостта. Тя съчетава в себе си ефекта от няколко други асани (кобра, лък, скакалец) и е сигурен показател, че сме още гъвкави, както в детските ни години. Освен това оформя гърдите, стяга ханша и бедрата и топи мазнини в коремната област. Определено зарежда с енергия и прави гъвкав гръбначния ни стълб и цялото ни тяло.

Като казах гръбначен стълб, веднага се сещам за другия ни фаворит - асаната „кобра“ или бхуджангасана. Сещате се колко често в ежедневието ни се навеждаме напред за нещо, особено в домакинската ни работа, а никога не се сещаме да извиваме гърба в обратна посока. Може би чак когато започнат проблемите в кръста и гърба, търсим начин да се раздвижим. Тази асана наистина ще ни облекчи. Повдигнете се, вдишвайки и се върнете на земята, издишвайки. Повторете няколко пъти. След това се опитайте да задържите в позата. Правете я всеки ден, като оставате в нея 10-15 секунди, дишайки нормално.  

И накрая една много грациозна асана от вида балансираща  „танцьор“ – позата на господаря Натараджа – едно от имената, с които наричат Шива. Преди да хванете крака, може да се наведете напред с противоположната ръка за баланс. Придърпайте крака към себе си, докъдето можете и повторете с другия.

С тези асани винаги ще се чувствате красиви, млади и жизнени.

Вижте още:

Йога за хора, работещи на бюро

Видео: 5-минутна йога за офиса

Лесен ежедневен йога комплекс

С какво помага йогата за засилване на имунната ни система

Йога за стегнат корем

Йога за по-бърз метаболизъм

Да преборим кашлицата с йога

Пишете на Светла Иванова на edna@netinfo.bg.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Каква зимнина ще правите това лято?

Абонамент