Да инфлуенсваш или да не инфлуенсваш? Ето това е въпросът

ива екимова
Снимка: Ива Екимова

Ива Екимова

Влогърите станаха певци, моделите – инфлуенсъри, инфлуенсърите – модели, а днес борбата за над 10К последователи в Инстаграм е безмилостно жестока. Красавици са във фокуса на специализирани агенции за инфлуенсъри, а една от най-ожесточените надпревари в социалните мрежи и дигиталните медии е за короната на ИнстаКуин, или да попаднеш сред ангелите на истинската Инста-кралица – Мегз.

Няма нищо лошо в поредицата от сторита, които от тирета се превръщат в дълго многоточие, но понякога от бързоликвидните видеа не успяваме да разберем за какво, освен за приятното прекарване край басейна или в дискотеката, става въпрос.

От 200 до 1000 лева и нагоре за пост в най-предпочитаната социална мрежа е сериозна причина за размисъл и проучвания. Инфлуенс-маркетингът вече завзема своите пазарни територии на полето на комуникациите и става все по-трудно в една комуникационна стратегия това перо да бъде игнорирано.

Вечният въпрос за всяка маркетингова иновация: „Продава ли?” остава да седи на дневен ред. Вече има и сериозни изследвания на новия маркетингов инструмент, които подчертават, че близо 50% от потребителите се влияят при вземането на решения за покупка от инфлуенсърите, които следват в Инстаграм.

жена инфлуенсър
Снимка: Istock

А беше време, когато Кевин Силстрьом създава заедно с Майк Крийгър безплатното приложение за споделяне на снимки и кратки видеа, вдъхновен от увлечението си по класическата фотография. През април 2012 г. Инстаграм ползват над 100 милиона потребителя по целия свят, а през декември 2014 г. те наброяват над 300 милиона. Приложението е купено от Фейсбук през април 2012 г. за 1 млрд. щатски долара в брой и акции.

Рандъл Лейн и екип на „Форбс“ описват тази история, както и още 15 други в книгата си „Една успешна идея е достатъчна“. Струва си да я прочетете, преди да решите да напуснете работата си и да се превърнете в инфлуенсър. Да, и такива истории има. Като изключим популярното разделение на микро- и макроинфлуенсъри, повечето си имат и друга работа.

Моята професионална дейност ме среща с много от тях, повечето са ми приятели и в реалния живот. Както вече подчертах, една комуникационна стратегия е трудно да бъде успешно реализирана, без да бъде добавено към целия инструментариум перо и за новия канал.

Огромният капан, в който клиентите попадат, е схващането, че инфлуенсърите продават. Обратното също не е вярно. Някои продават, други - не. Както и в класическия случай - продава миксът от подходи.

жена инфлуенсър
Снимка: Istock

В проучването си, което правя в момента за истинското влияние на инфлуенсърите, чиито резултати ще излязат в края на годината, се натъкнах на много глупости по темата. Едно от тях е разликата, която се прави между популярните личности и инфлуенсърите.

Вярно е, че не всяка популярна личност може да бъде инфлуенсър, както е вярно, че инфлуенсърът може бързо да се превърне в популярна личност. Умишлено не използвам думата „известен“. Оксфордският речник дефинира „популярен“ като харесван от много или от група хора. Ключовото в инфлуенс тенденциите е „харесването“. Би ли купил нещо заради някого, когото не харесваш? Преди да се усмихнете скептично, нека си признаем, че следваме и такива, които не харесваме.

И тук идва един от трудно разрешимите казуси. Кой кого не харесва и дали би предприел покупка заради някого, когото просто харесва? Това поставя въпроса за съдържанието! Както обичам да казвам в такива случаи: за това – друг път.

За да избера продукт за лицето, кожата, тялото, косата си, дрехи, обувки, чанти и прочее, бих се доверила на специалистите в областта. Невинаги това, което е дало резултат при съответния инфлуенсър, би било подходящо за твоя тип кожа, коса и нокти, лайфстайл. А стигнахме и до лайфстайла.

жена инфлуенсър
Снимка: Istock

Потребителите навярно смятат, че покупката на рокля, почивка, кола или козметика, препоръчани от даден инфлуенсър, би ги доближила до техния лайфстайл. Нищо подобно! Най-много да се сблъскат с огромно разочарование, а оттам и с недоверие към самия бранд или неговия инфлуенсър.

От гледна точка на инфлуенсъра и отговора на въпроса „Да инфлуенсваш или да не инфлуенсваш?“ трябва да се има предвид, че това е работа като всяка друга. Понякога даже отнема повече време. Правенето на снимки и писането на ревюта не е за всеки.

А голи снимки по бански на плажа или край басейна с небрежно поставен продукт наоколо крайно не е достатъчно, за да провокира покупка.

И тъй като инфлуенсърът най-често не е маркетингов специалист, подборът на посланици би било подходящо да бъде поверен на истински експерти в областта на маркетинга и продажбите. В това число и на такива, които вече са работили с инфлуенсъри.

жена инфлуенсър
Снимка: Istock

Второ. Опитът ми показва, че в по-голямата си част успешни инфлуенсъри са тези, които са разработили собствен бранд. Това им налага хигиена на препоръки и работа с всички – от памперси до автомобили. В същото време ги предпазва от опасността да се превърнат в рекламни брошури, в които потребителят се загубва, несъумявайки да избере продукта, който е най-подходящ за него.

Трето. Ако искате да се превърнете в успешен инфлуенсър, изберете една област, в която сте наистина добри. Независимо каква е професията ви, може хобито ви да се окаже истински вълнуващо и вдъхновяващо за вашите последователи.

Четвърто. Имайте предвид, че и това ще мине!

Започвайте да правите красиви снимки и се забавлявайте!

Още по темата:

Пишете на Ива Екимова на edna@netinfo.bg.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти