Зеленчуците, които са по-полезни печени, отколкото сурови

Зеленчуците, които са по-полезни печени, отколкото сурови
Снимка: Thinkstock

Имаме навика често да ви напомняме колко е важно да се консумират плодове и зеленчуци. Но знаете ли, че някои от тях са много по-полезни (и вкусни) след като минат термична обработка.

Макар и повечето диетолози да съветват да ядем сурови зеленчуци, за да сме здрави и да имаме силен имунитет, научно доказан факт е, че нагряването на доматите, спанака, моркова, аспержите и гъбите може да спомогне за разлагането на целулозата и освобождаването на минералните вещества.

Конкретен пример са доматите, които са широко застъпени в българската кухня и в двете си състояния – печени и сурови.

Когато доматите претърпят термична обработка, в тях се повишава концентрацията на веществото ликопен.

То намалява съществено при мъжете риска от развитие на рак на простата.

Термичната обработка обаче има и минуси. При нея се разрушава витамин С.

Без странични ефекти е готвенето на спанака.

Растението е богато на желязо и калций, но малко хора знаят, че когато спанакът се консумира суров, организмът успява да усвои едва пет процента от ценните минерали.

Това се дължи на високото съдържание на целулоза оксалати.

При топлинна обработка обаче съдържанието на оксалата намалява до 15 процента, като това позволява по-висок прием на ценните вещества в спанака.

Един от любимите зеленчуци на мнозина – морковът, също трябва да се похапва след термична обработка.

Доказано е, че след нагряване съдържанието на ценните каротиноиди, придаващи на този зеленчук яркия оранжев цвят, се увеличава.

Каротиноидите са мощниантиоксиданти. Специалистите предлагат да се смесват сурови и обработени моркови.

Обработката на аспержите повишава биодостъпността на питателните вещества и концентрацията на полифенолите - антиоксиданти, намаляващи риска от рак и сърдечни заболявания.

Гъбите пък имат много витамини и минерални вещества.

Има възможност да бъде повишена тяхната питателност, като се добави полезно растително масло.

Прочетете още:

Жълти зеленчуци в полза на здравето

Повече цвят на трапезата за по-здраво тяло

Смути – вълшебната напитка за супер форма

Сбогом, диети, здравей, джусинг

Кои са важните зимни витамини

От колко плодове и зеленчуци имаме нужда?

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент