Здравословните качества на соята

Здравословните качества на соята
Снимка: Alpro

Д-р Павлина Андреева

Колкото и да се стараем да се храним здравословно, се въртим в един кръг от познати и достъпни хранителни продукти. И защо не, ако се чувстваме жизнени и щастливи?

Но организмът ни се нуждае от разнообразие, от нещо ново и пълноценно.

Днес категорично е доказано, че в основата на здравословното хранене стоят растителните храни. А някои от тях са напълно равностойни на животинските по състав на белтъчини и са прекрасна тяхна алтернатива.

Почетно място в тази група заема соята. Незаслужено пренебрегвана у нас, но основна храна на милиони по света.

Изсушените соеви зърна съдържат почти 40% протеини, включително всички, необходими на организма незаменими аминокиселини, което ги прави равностоен заместител на месото и млякото.

Мазнините в соята са предимно ненаситени и са наистина полезни за организма.

Въглехидратите са предимно комплексни форми като нишесте и растителни влакнини, изключително важни за работата на храносмилателната система.

Соята се използва като брашно, сирене (тофу), соево олио, соева кайма, в колбаси, пасирана и т.н. но най-лесно и удобно е приемът на соево мляко. Разбира се, става въпрос за качественото соево мляко от проверен производител, който гарантира произхода на суровината (без ГМО) и начина на производство. Вече може да се намери на много места и у нас –в био магазините, в големите супермаркети, по аптеките. То се предлага натурално или с вкус на ванилия, шоколад и др.

В сравнение с обезмасленото краве мляко, соевата напитка съдържа същото количество протеини и калций, но е с по-ниско съдържание на захари (2,5% - за соевата напитка; 4,7% за кравето мляко) и наситени мазнини (0,3% - за соевата напитка; 1% за кравето мляко). 

Какви са другите качества на соевото мляко?

Не съдържа лактоза (млечна захар). Някои хора се раждат с дефицит на ензима, който разгражда лактозата (лактоза), други с възрастта си губят способността да разграждат млечната захар и консумацията на мляко предизвиква подуване на корема, разстройство, болки.

Полезно при хора със сърдечно-съдови заболявания, които обикновено имат висок холестерол. Соевите зърна съдържат малки количества наситени мазнини и са богати на полезни ненаситени мазнини. Замяната на наситените с ненаситени мазнини в хранителния режим благоприятства поддържането на нивото на холестерола в норма. Ниското съдържание на натрий пък помага за нормализиране на кръвното налягане.

Разнообразната балансирана диета и здравословен начин на живот са ключът към доброто здраве.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент