За ползите от слънчогледовото олио

Слънцето ни се усмихна
Снимка: sxc.hu

Време е да хвърлим лъч светлина и върху полезните качества на най-популярния овкусител на ястия по нашите географски ширини, а именно слънчогледовото олио.

Няма нужда постоянно да го анатемосваме заради зехтина, затова нека разкрием редицата полезни свойства, които крие тази слънчогледова златиста течност.

Всъщност специалистите класифицират три основни вида слънчогледово олио, всеки от които се отличава по съдържанието на мастни киселини. Това са линолово, високоолеично и "ню сън" ("new sun"). Разликите между тях идват основно от специфичното количество мононенаситени, полиненаситени и наситени мазнини.

При въпросните варианти олио наситените мазнини са с ниско съдържание, което ги прави здравословна подправка към кулинарните ни творения. Слънчогледовото олио може да се използва свободно както при готвене, така и за сладкиши. Олиото "ню сън" е особено подходящо за печене на тестени храни, защото издържа на доста по-високи температури от повечето други растителни масла.

Баланс на мазнините в слънчогледовото олио
Трите вида слънчогледово олио съдържат различни здравословни мазнини в специфично съотношение.

Линоловото олио е съставено основно от полиненаситени мазнини, най-вече омега-6 мастни киселини, които са особено важни за процеси в организма като зарастване на рани и заздравяване на косата.

Високо олеичното слънчогледово олио е богато на омега-9 мононенаситени мазнини. Те оказват благодатно влияние върху паметта, предпазването от рак и намаляването на кръвното налягане.

Олиото "ню сън" пък е комбинация между линоловото и олеичното. То може да издържи на особено високи температури на готвене, без да се преобразува в трансмазнини, както става с повечето масла, когато се подложат на термична обработка (тук не влизат температури до 350-400 градуса, които са максимални за процесите на готвене).

Антиоксиданти и фитохимикали
Тези две хранителни съставки защитават организма от заболявания. Антиоксидантите се борят с вредното влияние на свободните радикали – т.нар. оксидативен стрес. Антиоксидантите най-често се срещат под формата на витамини. Фитохимикалите пък са съединения, които не се смятат за хранителни вещества, но действат благотворно за цялостното ни здраве.

Слънчогледовото олио и от трите вида съдържа много различни антиоксиданти и фитохимикали, включително витамин Е, бетаин, фенолна киселина, холин, аргинин и лигнан. Всички те действат както индивидуално, така и синергично, за да се борят и да намалят риска от туморни заболявания, сърдечносъдови проблеми и отслабване на паметта.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Представителите на кой зодиакален знак не можете да понясяте?

Абонамент