С какво е така полезна динята

Диня се е отглеждала още 2500 г. пр. Хр.
Снимка: Thinkstock

Произхождаща от Африка, динята е ценен и преносим източник на вода за пустинята или в ситуации, когато природните водоеми са били заразени. Дините са отглеждани в Египет и Индия още през 2500 г. пр. Хр., за което сочат древните йероглифи.

Повече от петстотин сорта диня, отглеждани в целия свят дават много голямо разнообразие за потребителите по отношение на размери, форми, цветове. Освен червени съществуват бели, розови, жълти и оранжеви сортове, със и без семена, пише "Gotvach.bg".

Състав на динята
Водата представлява 92% от масата на динята. Интересен факт е, че дори семките на динята са богати на белтъчини и мазнини и от тях се прави растително масло. Динята е богата на витамини A, С, големи дози калий, калций, желязо, бета каротин и фибри.

Ароматната диня учудващо има само половината от захарното съдържание (5%) на една ябълка. Динята съдържа само 80 калории в 100 г, не съдържа никакви мазнини и холестерол.

Динята е източник на антиоксиданта ликопен, за който са направени изследвания и е установено, че може да помогне за предпазване от тумори.

Избор и съхранение на диня
Няма 100% сигурна техника, която може да ви помогне да разпознаете истински сочната и сладка любеница. Все пак има някои приоми, с които можем да си помогнем при избора. Първото и най-важно е да погледнете дръжчицата на плод - ако динята е хубава и зряла, дръжката трябва да е леко засъхнала и спаружена, а не зелена и свежа. Втора стъпка е да почукате по кората на динята.

Ако чуете кух, глух звук, навярно плодът, който се каните да купите, не е добър. Почукването трябва да ви подскаже, че съдържанието на динята е плътно и то да се отрази в чист и ясен звук след почукване. Други признаци за зряла диня могат да са лесно белещата се с нокът кора на плода, бяло а не жълто долно петно, лъскава кора и, разбира се, голям размер и тежест.

Кулинарно приложение на динята
Най-честата употреба на динята е охладена, нарязана на парчета за бърза закуска или десерт. В Италия, популярен десерт е пудингът от диня, обикновено направен от диня, бадеми, шоколад и канела. Популярен десерт е също и сладоледът от диня. В южните щати на САЩ се прави туршия от диня. Руснаците от своя страна правят бира от динен сок.

Всъщност кората на динята също е ядлива и може да се приготви като зеленчук. Доста обичано ястие е пържената, варена или маринована динена кора в Китай. Когато китайците пържат кора на диня, те първо я белят, нарязват и пускат да се пържи със зехтин, овкусена с чесън, люти чушки, лук, захар и ром. Като специалитет маринованата динена кора е по-разпространена и в Русия. От диня се правят и уникални летни коктейли и напитки.

Ползи от динята
Динята действа профилактично срещу някои ракови заболявания, а високо ѝ съдържание на калий помага за регулиране на сърдечните функции и нормализира кръвното налягане. Тя също е добър източник на фибри, които помагат за поддържане правилното функциониране на червата и работи за предотвратяване на тумори на дебелото черво и ректума. Семената на динята съдържат веществото cucurbocitrin, което помага при понижаване на кръвното налягане и за подобряване на бъбречната функция.

Хапвайки редовно диня през летните месеци, можем да прочистим организма си токсични продукти, което я прави подходяща храна при проблеми с отделителната система. Те съдържат много течности и облекчават заболявания на бъбреците, като предпазват от образуване на камъни в бъбреците, а помагат и при някои заболявания на черния дроб и жлъчката, също и при лечение на подагра. До 2,5 кг сочна любеница на ден може да помогне при отслабване на хора, страдащи от затлъстяване.

Дините съдържат доста по-малко въглехидрати, което ги прави добра храна при хора с диабет, за които препоръчителната дневна доза диня е около 200-300 г. Смята се, че фруктозата от динята подобрява работата на черния дроб, успоредно с което и усвояването на белтъци, мазнини и въглехидрати.

Ако страдате от запек, било то дори и хроничен, динята би могла да ви е от голяма полза заради високите нива на магнезий и фина целулоза. Редовното хапване на сочния плод ще регулира перисталтиката на червата и ще стимулира отделянето на жлъчен сок. Поради факта, че е нискокалорична, динята влиза в състава на различни диети и е много подходяща за храна през разтоварващи дни.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Какво чудо искате да ви се случи най-силно?

Абонамент