Как да се храним наистина здравословно

Как да се храним по-добре
Снимка: sxc.hu

Всички се стремим да бъдем здрави и пълни с енергия. Не е тайна, че това се постига само чрез правилно хранене и активен начин на живот. Чудели ли сте се, обаче, как е най-здравословно да бъдат разпределени през деня основните хранителни вещества - белтъчини, мазнини, въглехидрати? Сега ще ви дадем отговор.

Според препоръките на Министерството на Здравеопазването и Световната Здравна Организация консумацията на белтъчини, мазнини и въглехидрати трябва да бъде съответно в пропорции - 11-14%, 30-35%, 50-55% от общия енергоприем.

Тази информация не е полезна на потребителя, тъй като той не консумира нутриенти, а храни и освен това не е способен, а и не е нужно да проследява с точност ежедневния си енергоприем. По-полезно е да се знаят препоръчителните порции от различните групи храни на ден, които са следните:

- Мляко - две-три чаени чаши; Сирене, кашкавал - една порция, колкото кибритена кутийка
- Месо, риба или яйца - една до две порции от 150 гр
- Хляб - на всяко хранене, според апетита и физическата активност
- Ориз, картофи, бобови, зърнени храни - на обяд и на вечеря в количества според апетита и физическата активност
- Мазнини - три-четири супени лъжици на ден за готвене и овкусяване на салатите
- Плодове - два до четири средни
- Зеленчуци в неограничени количества
- Захар и сладки изделия и напитки - ограничени до минимум, по възможност никакви
- Алкохол - максимум до едва-две чаши вино или малки питиета на ден (не се отнася за подрастващи, бременни жени и хора със заболявания)

Според препоръките закуската трябва да представлява 25-30%, обяда 40%, вечерята 30-35% от общия енергоприем.

Можем да изразим тези проценти в порции храни, което съответства на:

- един плод на всяко хранене
- порция хляб на всяко хранене
- порция млечен продукт на всяко хранене
- порция месо, риба или 2-3 яйца на обяд /възможно е и на вечеря, за мъжете и подрастващите/
- поне една порция зеленчуци на обяд и на вечеря
- порция ориз, картофи или бобови на обяд и на вечеря
- порция мазнина на всяко хранене /1 с.л. или масло колкото орех/

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

В каквa роля сте през тази учебна година?

Трите зодии, без които светът не би оцелял
Астрология

Трите зодии, без които светът не би оцелял

Светът е балансиран, защото е населен с различните представители на...

Ненормална съм, мрънкам и не знам какво искам
Свободно време

Ненормална съм, мрънкам и не знам какво искам

Днес решихме да ви припомним един текст, който ни показва...

Сексът, от който се страхуват жените
Свободно време

Сексът, от който се страхуват жените

Eдна от най-обсъжданите и най-скандалните теми - това е темата за...

Абонамент