Защо не трябва да пропускаме закуската?

Защо не трябва да пропускаме закуската?
Снимка: Nestle

Доц. д-р Веселка Лалева Дулева

По време на нощния сън органите остават за дълго в покой. Ето защо при събуждане тялото се нуждае от хранителни вещества и енергия за активна дейност през деня. Тази необходима енергия, може да ни осигури балансираната закуска.

Редовното закусване сутрин се свързва с по-добър и адекватен прием на необходими за здравето хранителни вещества и поддържане на здравословно тегло. За децата и подрастващите сутрешната закуска е изключително важна, особено за подобряване на възможностите за учене и представяне в училище.

Ползи от закуската
Деца и юноши, които закусват сутрин, в сравнение с тези, които пропускат закуската, си осигуряват необходимите им количества енергия, витамини и минерали, хранителни влакнини (фибри) в по-висока степен, отколкото тези, които не закусват.

Редовно закусващите имат и много други здравни ползи и положително поведение, свързано с по-висок дневен прием на плодове и зеленчуци, по-висока физическа активност през деня.

Закуската оказва влияние върху представянето на децата в училище – децата, които закусват сутрин показват по-добри резултати за запаметяване, усвояване, задържане на вниманието и повече креативност.

Децата, които пропускат първото ядене за деня, по-често се чувстват уморени, неспокойни и раздразнителни, по-трудно се справят в училище, вниманието, настроението и енергията им спадат още в часовете преди обяд.

Снимка: Nestle

Закуската – стратегия за поддържане на нормално тегло и добро здраве
Наднорменото тегло се свързва с повишен риск от развитие на редица хронични заболявания. Една от стратегиите за поддържане на нормално тегло и добро здраве е препоръката за редовно закусване. Изследвания, проведени в Харвард показват, че закуската е най-важното хранене за деня и че лицата, които закусват редовно поддържат здравословно тегло.

Снимка: Nestle

Това е така, защото пропускането на сутрешната закуска нарушава разпределението на дневния енергиен прием, което води до повишена консумация на храни в по-късните часове на деня, включително и до прием на високоенергийни храни между храненията.

Съществуват ясни научни доказателства, че децата, които закусват са с нормално тегло и по-слаби в сравнение с тези, които пропускат сутрешната закуска.

Едно от последните проучвания, проведено в Англия, сред 59 000 деца и юноши в Европа показва, че тези, които закусват, са с по-ниско тегло и риска за развитие на свръхтегло и затлъстяване при тях е по-малък в сравнение с незакусващите.

Факт е, че децата, които закусват сутрин приемат с около 17% по-ниско енергийни храни на обяд, поради факта, че не са гладни и се чувстват заситени. В тази група затлъстяването се среща 3 пъти по-рядко, отколкото при тези, които не закусват. Установено е още, че хората, които закусват сутрин поддържат стабилни нива на кръвна захар и холестерол, което регулира апетита.

Снимка: Nestle

Балансирана закуска за добър старт
Изследователите от Харвард, установяват също, че консумирането на пълнозърнести зърнени храни на закуска повлиява благоприятно здравето в сравнение с други видове закуски. Установено е, че при лица, които приемат пълнозърнести храни се наблюдават 15% по-малко проблеми с нивата на кръвната захар. Закуската играе съществена роля и за намаляване на риска от развитие на диабет и сърдечносъдови заболявания.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент