За да са здрави децата през зимата

Д-р Павлина Андреева

За да са здрави децата през зимата
Снимка: Thinkstock

И малките деца знаят, че витамините са изключително важни за здравето на малки и големи. Изследванията показват, че единствено естествените витамини се усвояват напълно, без странични ефекти и без риск от предозиране.

Най-полезни източници на витамини са сезонните плодове и зеленчуци, които растат на нашите географски ширини, тъй като при дългия транспорт от другия край на света те губят голяма част от здравословните си качества. Затова използвайте изобилието от пресни есенни естествени витамини, те са отлична подготовка на детето за зимата, за да устои на атаката на вирусите. Оставете лесния начин с витамини от аптеката, въпреки рекламата колко са полезни. Истинските витамини са на сергиите  по пазарите.

Витамин Е е важен за нормалната работа на имунната система. Освен това, е необходим за синтеза на хормони и мощен защитник на клетките от свободните радикали. Намира се в любимата на всички деца варена млечна царевица, в зелето, зехтина и лененото масло. Салатка с моркови и зеле, овкусена със зехтин и лимон е истинска витаминозна бомба. Основен източник на витамин Е са и суровите ядки. В този вид те са по-твърди и не така вкусни както печените, но по-полезни. Ако накиснете за една нощ сурови бадеми и орехи във вода, след което изхвърлите водата и ги измиете, резултатът е чудесен, все едно са току-що откъснати от дървото.

Витамин А е изключително полезен за локалната защита на кожата и лигавиците, както и за образуването на нови кръвни клетки. Тези два фактора осигуряват стабилна защита срещу вирусите и бактериите. Доставя се с маслото, рибата, яйцата, но също и чрез бета каротина от моркови, ябълки, тиква, домати, цвекло. Чаша фреш от тези плодове и зеленчуци доставя необходимата дневна доза витамини.

Снимка: Thinkstock

Витамин Д се свързва основно с рахита при децата и здравината на костите, но проучвания през последните години доказаха, че той е и мощен имуностимулант. За образуването му основна роля играе излагането на слънчева светлина, но през мрачните дни трябва да се набави чрез храната. Източник на този витамин са жълтъкът на яйцето, рибата, особено сьомгата, черният дроб, млечните продукти, соевото мляко, зърнените продукти. Витамините А, Е и Д са мастноразтворими и при приемане чрез таблетки могат да се предозират. От естествени източници това е невъзможно.

Витамин С е шлагер в профилактиката и лечението на простудните заболявания –силен антиоксидант, подпомага имунитета и възстановяването след боледуване, съдоукрепващо средство. Пресните есенни плодове и зеленчуци съдържат витамин С в големи количества, особено в червените чушки, зелето, лука, доматите, шипките и всички плодове. Няколко плода и чаша фреш трябва да са обичайните храни на трапезата на детето, ако искаме то да е здраво.

Малко се знае, че витамин В6 и другите от тази група са  отговорни за баланса на имунната система, за нормалното функциониране на нервната и сърдечно съдовата система. Добър източник на витамини В са моркови, зеле, картофи, смокини, орехи, жълтък, зърнени култури.

Снимка: Thinkstock

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

За какво най-много се вълнувате през есента?