Защо с възрастта отслабваме по-трудно?

Защо с възрастта отслабваме по-трудно?
Снимка: Thinkstock

Случва се на всички ни – с напредването на възрастта се увеличава и килограмите. Без значение колко сте слаби или в каква форма сте, всеки страда от физиологични промени, които трупат мазнинки на корема или отпускат кожата на ръцете.

Има редица причини това да се случва – от хормонални смущения до загуба на мускулна маса, пише „Дейли Мейл“ (Daily Mail). Това означава, че едно бързо сутрешно тичане няма да помогне на 50-годишен човек да изгори калориите от бургера, който е изял на обяд.

Американският изследовател д-р Ниирав Падлия обаче споделя, че може би е по-лесно да се справим с пълнеенето, отколкото мислим. Той препоръчва вместо да броим калории, просто да коригираме подхода ни към фитнеса и диетата.

Как се променя теглото – хормони

Мъже:

Тестостеронът е тайната на мъжете, които имат естествено слаба фигура. Хормонът обича да се прикрепва към мазнини, което означава по-малко мазнини в коремната област. Той също така помага за изграждането на мускули, засилва метаболизма и поддържа инсулиновата чувствителност (което предотвратява диабета).

По-ниските нива на тестостерон улесняват организма да съхранява мазнини. Освен това затлъстяването пък намалява производството на тестостерон. Това е като въпроса за кое е първо кокошката или яйцето.

С напредване на възрастта, нивата на тестостерон в мъжкия организъм намаляват по естествен път с около 1% годишно след 30-годишна възраст. Това е и периодът, в който започват да се натрупват мазнини в областта на корема.

Снимка: Thinkstock

Жени:

В женското тяло има деликатен баланс на хормоните прогестерон и естроген. По-високите нива на естроген допринасят за образуването на мастна тъкан. При по-младите жени това се компенсира от силните нива на прогестерон. От 35-годишна възраст нивата на двата хормона намаляват, което води до менопаузата.

Нивата на прогестерон обаче намаляват по-бързо и това води до образуване на мастна тъкан, което ни изглежда като по-трудно контролируем процес, отколкото когато сме били по-млади.

Загуба на мускулна маса

Загубата на мускулна маса е един от основните фактори, които водят до по-бавен метаболизъм. Мускулната тъкан е най-големият консуматор на глюкоза в цялото тяло.

Снимка: Thinkstock

Ако не можете да задържите чистата си мускулна маса с напредване на възрастта, консуматорът на глюкоза намалява. Тази глюкоза на свой ред може да се преобразува в мазнини. В резултат на това, тялото ви не преработва въглехидратите толкова бързо, колкото преди.

Как да се справим с това?

Тренирайте

„Много хора, които правят упражнения редовно, когато остареят имат навика да залагат най-вече на кардио упражнения, като ходенето. Но е много важно, когато хората остаряват, да се фокусират върху по-силови тренировки. Това е по-важно, когато сте по-възрастни, отколкото когато сте на 25 години“, казва д-р Падлия.

Докато аеробните тренировки са полезни за сърцето, упражненията за изграждане на мускулите са също толкова полезни, защото предпазват от развитието на възпаление и на диабет.

Снимка: Thinkstock

Яжте повече протеин

Протеиновите шейкове не случайно се предлагат във фитнес залите за онези, които искат да подсилят мускулите си. Според д-р Падиля протеинът е от съществено значение за по-възрастните хора, които искат да изградят мускули и да поддържат метаболизма си стабилен.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент