За да имаме перфектна усмивка и да забравим за зъболекаря

За да имаме перфектна усмивка и да забравим за зъболекаря
Снимка: Thinkstock

Д-р Иван Башев

Както и за всяка друга част от човешкото тяло, за да бъдат здрави нашите зъби и венци е важно да се храним пълноценно и здравословно.

Абсолютно погрешно е да се смята, че ако ядем в големи количества някои храни, например сирене, това би гарантирало здравето на зъбите ни, защото в него има калций. Оралното здраве зависи до голяма степен от това колко разнообразно е нашето меню и колко разнообразни витамини и минерали поемаме с храната всеки ден.

Това е така защото в устната кухина има много различни тъкани с различна структура, които се нуждаят от различни хранителни вещества за изхранването и поддържането им здрави.

В тази статия ще се запознаем с това кои витамини и минерали са отговорни за здравето на различните структури в устата ни и чрез кои храни бихме могли да си ги набавим.

Витамин C е един от най-важните за човешкото здраве витамини. Той е отговорен за здравето на съединителната тъкан в организма, от която са изградени венците. Затова този витамин предпазва венците от възпалителни процеси и играе основна роля в лечението на гингивита. Предпазва от загуба на зъби в резултат на пародонтални заболявания. Той засилва имунната система и ускорява оздравителните процеси.

Всички знаем, че той се съдържа в големи количества в цитрусовите плодове, но те съдържат също и голямо количество киселини, които може да увредят зъбния емайл. Затова след консумацията им е препоръчително устата да се изплаква с вода. Витамин C се съдържа в голямо количество и в шипките, ягодите, картофите и броколите. За съжаление голяма част от него се разпада при термична обработка на тези продукти.

Витамин А е отговорен за правилното функциониране на слюнчените жлези и изливането на слюнката в устната кухина, която има отмиващо и антибактерицидно действие. Витамин А също ускорява заздравителните процеси на възпалените или наранени венци.Този витамин помага за костния растеж и зъбното развитие.

Съдържащият се в храни от животински произход витамин А се нарича ретинол. Богати на него са черния дроб, рибеното масло, масло, жълтъкът на яйцата, млякото.

В растителните храни се нарича каротин. Съдържа се в морковите, слкадките картофи, кайсии и тъмно зелените зеленчуци като спанак и броколи.

Витамините от група B играят важна роля в превръщането на храната в енергия, спомагат за доброто функциониране на нервната система. Намаленият прием на тези витамини може да доведе до лош дъх, повишена чувствителност на зъбите и венците и появата на болезнени афти по устната лигавица.

Съдържат се в ядките, зърнените храни, месото, рибата, млякото.

Витамин D има отношение към поддържането на нивата на калций и фосфор в кръвта, абсорбирането им и натрупването им в костите и зъбите на човека. Правилният прием на този витамин заздравява тези тъкани, а недостигът му прави костите чупливи, а зъбите податливи на зъбен кариес.

Най-добрият начин за набавяне на витамин D е стоенето на слънце, при което той се синтезира в кожата. Храни богати на този витамин са сиренето, млякото и мазните риби като например сьомга.

Витамин Е елиминира възпалителните процеси и води до бързо заздравяване на наранените венци. Често се използва като гел за втриване във венците при пробива на бебешките зъби.

Храни, съдържащи витамин Е са зелените растения, растителните масла, жълтъкът на яйцето, мазнините на млякото.

Калцият е основната съставка на зъбите и костите. Те са един вид резервоар на организма за калций. Нормално в кръвта циркулират определени количества от него, които имат отношение за правилното функциониране на органите и системите. При недостиг обаче той се извлича от естествените си депа в човешкото тяло. Недостатъчният му прием прави костите чупливи(остеопороза), зъбите податливи на зъбен кариес, а венците предразположени към възпалителни заболявания.

За да си набавяме нужните количества калций, е важно да консумираме мляко и млечни продукти, сардини, сьомга, карфиол, зеле, бадеми, соево мляко.

Фосфорът е вторият по важност минерал в човешкото тяло след калция. По-голямата част от него също се натрупва в костите и зъбите. Фосфорът и калцият имат основно значение за минерализацията на твърдите зъбни тъкани. Ето защо при недостатъчен прием се наблюдават дефекти в зъбното развитие и в изграждането на зъбните тъкани. Това ги прави по-чупливи и податливи на зъбен кариес.

Храни богати на фосфор са рибата, ядките и млечните продукти.

Флуоридите спомагат за изграждането на по-здрав емайл, което предпазва зъбите от кариес. Обикновено е достатъчно нужните количества да се набавят от пастите за зъби. Може да се използват и флуорни таблетки или гелове.

Основната функция на желязото в организма е да транспортира кислорода с кръвта. При недостиг на желязо е възможно да се появят възпалителни процеси, предизвикани от анаеробни микроорганизми. Основните хранителни източници на желязо са коприва, черен дроб и червено месо.

Още съвети от д-р Башев:

Грешките при миенето на зъбите

Трябва ли да се лекуват временните детски зъби?

Съветите на стоматолога - ако имате чувствителни зъби

Важните неща за заболяванията по езика

Афтите: Безобидни, но не съвсем

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Каква зимнина ще правите това лято?

Абонамент