Силата на местните суперхрани през 2016-а

Силата на местните суперхрани през 2016-а
Снимка: Thinkstock

Биляна Божилова

Тенденцията да се храним със суперхрани, които виреят по нашите географски ширини, стартира миналата година и вече е достатъчно популярна, за да повлияе на масовия потребител.

Специалистите по здравословно хранене винаги са препоръчвали локалните храни, но когато тенденциите налагат екзотични суперхрани като киноа, чиа и мака, повечето от нас им се отдават безрезервно.

Като цяло в това няма нищо лошо, защото те са изключително богати на витамини, минерали, фибри и други полезни вещества. Проблемът е в тяхното усвояване.

Доказано е, че организмът е по-приспособен към местните храни и усвоява полезните им вещества много по-лесно, отколкото тези във вносните продукти от далечни места по света. Климатът, водата, съставът на почвата и географският релеф определят хранителните вещества, които са най-важни за местното население.

Направих селекция от 7 храни, които успешно виреят в България и са достойни за прозвището „суперхрани“. Вкусни и невероятно полезни, не пропускайте възможност да ги включите в ежедневното си меню.

Освен всичко друго, през 2016-а е и модерно.

♦ Лимец
♦ Спанак
♦ Шипка
♦ Тученица
♦ Просо
♦ Рожков
♦ Пчелен прашец

Лимец – една от най-старите суперхрани

Еднозърнестият лимец (Triticum monococcum) е вид пшеница, която може да бъде отнесена както към дивите видове пшеница - Triticum boeoticum, така и към домашните - Triticum monococcum.

Лимецът е един от най-рано култивираните видове пшеница. Зърна див лимец са открити в разкопки, датиращи от епипалеолита в регион на Близкия изток, известен като Плодородния полумесец. Приема се, че за пръв път лимецът е култивиран около 7500 г. пр. Хр. в периода на т. нар. Догрънчарски неолит.

Лимецът съдържа повече протеин, минерали и витамини от групата В, а също е и в пъти по-лесно смилаем от другите видове пшеница. Богат е на витамини от групата В - най-вече В1 и В3, и витамин Е, минералите калий, селен, магнезий, манган, калций, желязо, цинк, фосфор и сяра, ненаситени мастни киселини, белтъчини и фибри. Не съдържа глутен и холестерол. Лимецът подобрява храносмилането, укрепва опорно-двигателната система, пречиства кръвта и ободрява духа.

Спанак – желязната сила

Спанакът (Spinacia) е тревисто растение с тъмнозелени листа от семейството на ряпата (Amaranthaceae). Родината на спанака е Персия, като съществуват данни за неговото култивиране, датиращи от III-IV век. В Европа започва да се отглежда чак през XX век заради голямото съдържание на витамин С и желязо.

Листата на спанака са богати на белтъчини, въглехидрати, витамините А, В1, В2, В6, РР, С и К. Освен това е с изключително високо съдържание на желязо и други минерали като натрий, калий, магнезий, фосфор, калций, йод, манган и мед. Не съдържа мазнини и холестерол. Идеален за диети, защото е нискокалоричен.

Шипка – царицата на билките

Обикновената шипка (Rosa canina) е вид диворастяща роза. Консумират се предимно плодовете на шипката, които са истинска витаминозна бомба. По съдържание на витамин C шипката няма аналог в растителния свят - до 600 мг (на 100 грама плод). Богата е също на каротин (провитамин A), ликопен, пектин, витамините B1 и B2, както и от витамините PP, K. Високо е и съдържанието на минерали - най-вече калий, калций, фосфор и магнезий, и флавоноиди.

Билкарите я наричат „царицата на билките“. Уникалната комбинация от витамин С и останалите съставки в плодовете на шипката стимулира образуването на червени кръвни клетки, повишава работоспособността и засилва имунитета. Затова се препоръчва при диабет, анемии, простуди и авитаминози, умствена и физическа преумора.

Плодовете се използват предимно за приготвяне на мармалад и билкови чайове.

Тученица – плевелът суперхрана

Тученица (Portulaca oleracea) е едногодишно растение с месести листа. В България тученицата погрешно се възприема като плевел, защото се разпространява сама и я има в почти всеки селски двор. Обикновена се дава на кокошките, но всъщност е пълноценна храна, много богата на омега-3 мастни киселини, витамин С и флавоноиди.

Тученицата помага при диабет, предпазва от сърдечно-съдови заболявания и подобрява зрението.

Просо – балканската киноа

Просото е една от най-древните зърнени култури на Балканския полуостров, както и в света - още преди Желязната епоха. Някога са го наричали „златен“ или „слънчев“ ечемик. В Българската национална кухня кашата от просо - „слънчева каша” е основна от много стари времена, а традиционният хляб “просеник” от варено тесто във вода или мляко (парено тесто), с едро смляно просо в миналото е бил основна храна в бита на нацията.

Зърната на просото са най-богати на протеини, въглехидрати и незаменими аминокиселини. Има остатъчна целулоза, мазнини, малко захари, витамините РР, В1 и В2, както и в големи количества калий, магнезий, молибден и фосфор.

Просото укрепва имунитета, като дава сили особено на мускулната система, помага при запек и колит, диабет, атеросклероза и заболявания на черния дроб.

Рожков вместо захар

Рожков (Ceratonia siliqua) е вечнозелено растение от семейство Бобови, характерно за средиземноморския регион. Отглежда се заради ядливите си шушулки, които били важен източник на захар в миналото, преди захарното цвекло и захарната тръстика да получат своето разпространение.
Рожковият плод съдържа около три пъти повече калций от какаото, витамин B1 колкото ягодите, повече витамин A от аспержите и т.н. Богат е също на витамин B2, калций, магнезий, калий, желязо, мед, никел, манган и хром. Помага при стомашни проблеми, диабет и поликистозни яйчници.

Пчелен прашец за младост и здраве

Пчелен прашец е цветният прашец, който се събира по краката и телцата на пчелите-работнички. Той е пълноценна храна, богата на протеини, аминокиселини, витамини и фолиева киселина. В него има повече аминокиселини, отколкото в сиренето и яйцата, повече протеини, отколкото в месото.

Пчелният прашец стимулира апетита, подобрява издръжливостта, помага при преждевременно стареене, предменструален синдром, сенна хрема, ревматизъм и проблеми с простатата. 

Прочетете още за:

Суперхраните на 2015-а година

Новите суперхрани за закуска

Край на мита за суперхраните

Коя е българската суперхрана

Суперхрани в козметиката

Новата мания - семената от чиа

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

В каквa роля сте през тази учебна година?

Трите зодии, без които светът не би оцелял
Астрология

Трите зодии, без които светът не би оцелял

Светът е балансиран, защото е населен с различните представители на...

Ненормална съм, мрънкам и не знам какво искам
Свободно време

Ненормална съм, мрънкам и не знам какво искам

Днес решихме да ви припомним един текст, който ни показва...

Сексът, от който се страхуват жените
Свободно време

Сексът, от който се страхуват жените

Eдна от най-обсъжданите и най-скандалните теми - това е темата за...

Абонамент