Как липсата на сън може да навреди на социалния ти живот

сън недоспиване
Снимка: Thinkstock

Като по-млади сякаш сме принудени да избираме две от следните неща за сметка на третото: добри оценки, социални контакти и сън. Колкото и да сме се опитвали, все едното е пренебрегнато и това често пъти се оказват часовете, които си оставяме за почивка.

Противно на очакванията ни, че ако се лишим от 1-2 часа в леглото заради купон, ще поддържаме приятелствата си в добро състояние, ново изследване показва как достатъчното количество сън е от основно значение за качествения социален живот.

Изследователи от Университета в Калифорния твърдят, че недоспалите сред нас изглеждат по-малко привлекателни в очите на околните, и увеличават своята социална изолация. Учените провели няколко експеримента. В един от тях са изследвани 18 участници при различни условия – след две последователни нощи на безсъние и след достатъчна почивка.

Доброволците трябвало да гледат видео записи на непознати хора, които се опитват да влязат в контакт с тях, а когато участниците сметнат, че някой се приближава твърде близо, имат възможността да натиснат бутон за спиране на видеото. При този експеримент става ясно, че лишените от сън показват по-голяма степен на неприязън към общуване, смятайки, че личното им пространство е нарушено.

В последвали експерименти става ясно, че недоспалите участници изглеждат по-самотни в сравнение с онези, които се радват на достатъчно количество сън. Освен това, изследователите откриват, че частта от мозъка, която насърчава социалното общуване, е значително потисната при хората, които спят по-малко.

Матю Уокър, един от авторите на изследването, казва: „Колкото по-малко време спим, толкова по-малко ни се общува с други хора. Така околните ни възприемат като недружелюбни, а това допринася към отрицателния ефект на недоспиването.“ Той допълва, че редовният недостиг на сън може не само за задълбочи, но и създаде усещане за самота, което нараства в САЩ и Великобритания. Освен злоупотреба с алкохол и наркотици, самотата е свързвана и с хранителни разстройства, депресия и преждевременна смърт.

Уокър и екипът му откриват, че отрицателните ефекти от недоспиване са налице дори след една нощ на некачествен сън, както и обратното – едно добро наспиване ни кара да се чувстваме по-общителни и уверени. Затова специалистите продължават да препоръчват между 7 и 9 часа сън всяка вечер.

Прочети още:

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Оферти