Полезна ли е домашната зимнина за децата?

Полезна ли е домашната зимнина за децата?
Снимка: Thinkstock

Д-р Павлина Андреева

Лютеница с китайско доматено пюре, кисели краставички от Виетнам, компот от Камбоджа...Това се чете на етикетите в магазина. Да не говорим за прибавените оцветители, нишестета, консерванти и други десетки Е-та. Как да не се сетиш с умиление за бабината вкусна зимнина?

Затова с настъпването на зимата много родители се решават на геройска постъпка - да загърбят леснотията от супермаркета и сами да приготвят зимнина за децата си. Поне да са сигурни какво им дават. Дали обаче успяват да запазят качествата и витамините на продуктите, зависи от начина на консервиране.

Замразените зеленчуци през зимата са идеалната алтернатива на пресните. Знае се, че несезонните плодове и зеленчуци идват от хиляди километри, в най-добрия случай са парникови, отглеждани на изкуствена светлина и много торове. Установено е, че те губят ценните си качества само за два дни, ако са съхранявани неправилно. А това вероятно се случва при дългото пътуване и стоенето по щандовете с дни поради високата си цена. Най-добре се запазват полезните качества при т.нар. шоково замразяване, за сега само в промишлени условия. При него замразяването става са 1-2 минути до -20 до -40 градуса. Витамините остават, свежият вид също.

Във фризера можете да поставите пресни, добре узрели зеленчуци без нараняване или загниване. Ако не са такива, в тях се развиват плесени и бактерии, същото се получава и при повторно замразяване. Което често се случва, когато размразяваме хладилника или носим продуктите от магазина до дома. Не предлагайте такива продукти на децата си, те са некачествени и опасни.

Докато при замразяване се запазват много от качествата на зеленчуците, при плодовете не е така. Те съдържат голямо количество вода и при размразяване стават на каша и с вкус, далечен от истинския. Затова само някои са вкусни и след размразяване – боровинки, малини, но ги размразявайте бавно на стайна температура. При зеленчуците е обратно, ако се размразяват в кипяща подсолена вода за 1-2 минути, те запазват свежия си вид и полезни вещества.

Консервирането е стар начин за запазването на продуктите, но не така полезен, както замразяването. Ако си мислите, че в компота има витамини, сте голям оптимист. От високата температура при стерилизацията почти всички витамини и минерали са разрушени. Единственото, което предлагате на децата си с компота, е оцветена сладка водичка. Е, поне няма консерванти, както в купешките сокове, но пък има много захар. Все пак, по-добре компот, отколкото безалкохолни напитки (а най-добре изобщо без сладки напитки).

В суровата домашна туршия качествата на зеленчуците са запазени, защото не са варени. Но в повечето случаи като консервант се слага аспирин, който не се дава на деца до 12 годишна възраст, а продуктът съдържа много сол.

Полезна за децата е домашната лютеница с печени чушки. Богатите на витамини червени чушки се запазват отлично печени и замразени във фризера.

Много витамин С съдържа домашното кисело зеле, но трябва да се обезсоли преди консумация. В никакъв случай не употребявайте ”бомбирани” консерви, особено месни. В тях се развиват спорите на ботулизма, който е смъртоносен.

Сушените плодове и зеленчуци запазват много добре витамините и минералите си, като губят само водата си. Вече се продават специални уреди за сушене на плодове и зеленчуци, така че, освен на слънце в двора на баба, сушени продукти могат да се приготвят и в градски условия. Прекрасни на вкус и качество са сушените сливи, кайсии, ябълки, круши, чушки, домати. Тези от магазините крият рискове - много лесно плесенясват и стават опасни за здравето.

Иначе сушените плодове са много полезни, съдържат витамини и минерали, въглехидрати и разтворима целулоза. Последната се свързва с холестерола в червата и го изхвърля, регулира храносмилането.

Класическо лекарство при запек са сушените сини сливи и фурмите, които засилват концентрацията и работоспособността, а ябълките са богати на антиоксиданти.

При кашлица, ангина и бронхит на помощ идва смокинята с противовъзпалителното си действие. Стафидите помагат на организма да усвои калция и са подходящи за подрастващите и застрашените от остеопороза. Сушените кайсии са източник на калий, калций, желязо.

Хората с алергии не трябва да прекаляват със сушените плодове, купени от магазина, тъй като често те се обработват с калиев или натриев сорбат и други алергизиращи вещества. Децата винаги трябва да си мият зъбите след хапване на тези сладости, защото полепват по зъбите и водят до кариеси.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти