Съвети за успешно професионално развитие - III част

Съвети за успешно професионално развитие - III част
Снимка: Thinkstock

След като в предишните два материала от поредицата ви представихме първата стъпка към успешното професионално развитие, а именно създаването на отлично CV, както и втория важен компонент по пътя на кариерното израстване - изборът на подходяща позиция, този път ще засегнем третия важен фактор - интервюто за работа.

Избрали сте позицията, за която да кандидатствате. Написали сте успешно своята Автобиография. Време е да се подготвите за фазата интервю.

Това е този момент от подбора и наемането, който изгражда вашия образ, като бъдещ служител на компанията. От това как ще се представите до голяма степен зависи дали ще получите желаната работа.

Традиционно начините за покана на интервю са чрез телефонно обаждане или имейл. Най-важното е да научите - къде трябва да отидете, в колко часа и кого да търсите.

Ако случайно не сте разбрали или не сте запомнили някаква част от информацията, етикетът позволява да поискате допълнително разяснение.

При положение, че мястото, където ще се проведе срещата, не ви е познато или не можете да изчислите с точност времето за достигане до там, ви съветвам да изпробвате маршрута предварително. Това ще ви даде доза спокойствие в деня на интервюто и ще знаете как да планирате времето си. Не е препоръчително да пристигнете в последния момент, а в най- лошия сценарий, дори да закъснеете.

Използвайте времето пълноценно. Прочетете още веднъж автобиографията и мотивационното писмо, което сте изпратили на компанията. Не забравяйте, че това е информацията, с която към момента разполагат експертите по човешки ресурси. Желателно е вие да сте по-подготвен в тази материя.

Не бива да имате колебания за данни, касаещи вашия професионален опит, получени знания и умения, придобити квалификации, както и времеви диапазон, в който са се случвали събитията в живота ви. Подобна ситуация ще бъде уловена от хората, които ви интервюират и повярвайте, няма да бъдат изтълкувани във ваша полза.

Проучете отново фирмата и всичко, свързано с нея. Разберете колкото е възможно повече за организацията, за отдела, в който ще работите, а по възможност и за самата позицията. Къде е мястото ѝ в йерархичната структура. За целта можете да използвате официалния сайт на фирмата, коментари в различни форуми и разбира се, социалните мрежи като Linked in, Facebook или Twitter.

Нека не забравяме, че в един успешен развой на събитията – това ще е вашето бъдещо работно място. Получените предварително знания ще ви помогнат за по-лесното и успешно интегриране в екипа. Но това ще засегнем като тема в следващата последна четвърта част на поредицата.

Денят на интервюто вече е настъпил. Знаете къде да отидете, в колко часа и сте подготвени с цялата ви необходима информация. Време е да решите какво първо впечатление да направите.

Не е случайна поговорката "По дрехите посрещат...". Визията ви трябва да е съобразена спрямо длъжността, имиджа на компанията, офиса, както и вашето себеусещане. Но без значение какъв е стилът ви – постарайте се да изглеждате приятно, спретнато и облечени с вкус, какъвто поводът изисква.

Това е извадка на най-често задаваните въпроси на интервю, подводните камъчета и какво не бива да правите и казвате по време на събеседване.

Най-често задаваните въпроси на интервю:

♦ Разкажете ми за себе си.

Изтъквайте образование, опит и умения, които са в пряка връзка с позицията, за която кандидатсвате. Бъдещият ви работодател не се интересува от факта, че сте били солист в детска вокална формация, ако ви интервюира за помощник счетоводител.

♦ Какви са силните и слабите ви страни?

Не започвайте със слабостите си. Избройте свои качества, които могат да ви представят в добра светлина и да бъдат пряко свързани с бъдещата ви ежедневна работа и отговорности.

♦ Каква заплата очаквате?

Въпрос, който е от ключово значение и за двете страни. Съвета, който мога да дам, е да не се подценявате. Ако кажете твърде ниска заплата, това няма да ви даде предимство пред останалите кандидати. Но помислете, правейки компромис със заплащането, как ще се чувствате, ако в крайна сметка получите именно сумата, която сте назовали.

♦ Къде се виждате след няколко години?

Изрази като на "твоето място", в "кабинета на шефа", са направо забранени. Колкото и приятелска да е атмосферата по време на интервю, не забравяйте, че вие сте в ролята на "кандидат" служител. Не губете чувството си за такт.

♦ Защо искате да работите за нас? Защо кандидатствахте за тази позиция?

Ако не сте подготвени, това е въпросът, с който можете да загубите всякакви шансове за кариера във въпросната компания. Кажете всичко оново, което ви накара да пуснете автобиографията си именно в тази компания. Като във всички случаи пропускате частта с – отпуските, веселата атмосфера, заплатата. Наблегнете на възможностите за развитие, допълнително квалификации и стабилност на институцията, за която искате да работите.

♦ Защо напускате предишната си служба? Какво не харесвахте в предишната си работа?

Не залитайте в плоскостта да сипете обиди за предишния си или все още настоящ работодател, това не само, че няма да ви спечели точки, но ще ви постави в губеща позиция.

♦ Коя е най-трудната ситуация, в която сте попадали и как я разрешихте?

Наблегнете на конкретни примери, в кратко и стегнато изложение и отново посочете свои качества, които са ви помогнали за разрешаването на казуса.

♦ Имате ли въпроси?

Адекватните и навременни въпроси могат да бъдат ваш коз. Но, ако нямате такива, просто благодарете за отделеното време, поздравете интервюиращите и си тръгнете.

Какво да не казвате и правите по време на интервю:

♦ Колко дни отпуск ми се полагат и кога мога да ползвам първите си такива? За човек, който не е започнал работа, едва ли най-важният въпрос трябва да е свързан с планиране на отсъствието му.

♦ Провеждането на телефонен разговор по време на интервю или дори самото проверяване за пропуснати обаждания. Практиката ме е срещала със случаи, в които интервюираният счита за напълно нормално да проведе личен разговор, с  извинението "беше ми важно". Няма спор, че вече сме неразделна част от своите мобилни устройства, но в името на едно успешно представяне, ви съветвам в рамките на събеседването да изключите телефона си.

♦ Използването на ругатни и техните производни са напълно забранени, ако искате да направите добро впечатление. Дори подобни изрази да са нещо обичайно за ежедневния ви език, то постарайте се да не показвате цветущите си познания по народно творчество.

♦ Един от задължителните въпроси на интервю е "Какво е хобито ви?" Или "Как прекарвате свободното си време?" Активности като излизането с приятели или разхождането на кучето могат да бъдат разтълкувани многозначно. Наблегнете на дейности, които развиват ума и тялото ви – четене на книги (и бъдете готови да споделите заглавието на последната книга, която сте чели), спорт, творчески занимания.

♦ Ако в компанията има наложен традиционен дрескод или униформа, в никакъв случай не правете коментари, с които можете да засегнете политиката на компанията и взетите от нея решения, касаещи визията на служителите ѝ.

Покажете най-доброто, на което сте способни, защото интервюто е огледалото на вашия успех. Това са вашите 30 минути, в които да покажете, че сте правилния избор за компанията. И за финал - бъдете себе си – в поведението, мислите, дрехите, бижутата, аксесоарите. Най-важното е да ви харесат заради това, което сте!

Автор: Михаела Маркова

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти