Бягство, интервю за работа или приказка за разрушението

Част от постера на "Бягства" на театър Азарян
Снимка: Иван Дончев

Крeмена Димитрова

Мъгла и студ, последни работни дни, месец на промоциите, очакванията и свръхпредлагането.

И ние се превръщаме неусетно в клиенти, купувачи и консуматори. Вместо пост и молитва, вместо смирение и размисъл, вместо надежда и покаяние, тичаме от задача на задача, гоним срокове, отчети, дедлайни, закъсняваме за среща, закъсняваме с подаръците, закъсняваме за фризьора, закъсняваме за коледното тържество в детската градина.

Закъде така? Докога така? Стига толкова измъчени и изнервени Коледи!

Оставете пазаруването. Оставете всичко, което има трайност, колкото хляб, купен в супермаркета! Идете и си купете билет за театър!

Това ви гарантира поне час, час и половина спиране на часовниците, спиране на тревогите, стоп на препускането и надбягването с клишетата на предстоящото празнуване. Казвали сме си го сто пъти – празникът е в душата, нали?

Подарете си празник! Идете на театър!

Но бъдете внимателни, защото и в храма на Мелпомена има лъжепророци, има сурогати и заместители.

И защото е Коледа, и защото искам да ви подаря моя избор за театър, и защото вярвам в театъра с послание, ви препоръчвам спектакли, които ще ви замислят, развълнуват и рестартират, за да бъдете отново себе си. Онова себе си, с което сте в мир и хармония.

Ще започна с най-новата премиера на театър Азарян – „Бягства”.

„Бягства“ е спектакъл за невъзможността на индивида да отстои себе си в света на ежедневното затрупване с тонове информация,  какви трябва да бъдем, какво да харесваме, кого да мразим, кое е добро, кое е зло, на кого да вярваме и как да живеем. „Позитивизмът“ изсмуква мозъчните ни клетки и ги заменя с фалшиви късчета пластмасови идеали. Човекът е доведен до състояние на непрекъснато преследване на илюзорни идоли.

Тичаща марионетка с невидими конци. Бягаме от същността си, бягаме от страховете си, от мечтите си, надеждите, родината си. Човечеството емигрира от Човека в търсене на щастието. Бягай в крак с времето! Бъди на ниво! Бъди като другите! Алилуя!”

Това е спектакъл, който е направен от послания. Всичко в него е като извадка от личен дневник. Дневникът, който все искаме, но все не успяваме да напишем. И макар театралите много да мразят думата „послание”, защото е заредена със спомените от времето на социализма, когато беше задължително театъра да има правилното послание, „Бягства” е представление на ясните и силни послания. Тъканта, от която е изграден, е от такова естество. История няма. Има само храна за размисъл. И за душата.

„Чрез този спектакъл се опитваме да разберем дали е възможно да бъдем себе си, но не себе си в очите на другите, а себе си в очите на себе си. Дали е възможно да се завърнем в душите си? И всъщност дали не сме се изгубили безвъзвратно?” - споделя режисьорът Веселка Кунчева.

В ръцете си тя държи каре аса, и затова няма как да не ѝ се получи.

Ето равносметката – две брилянтни актриси Милица Гладнишка и Полина Христова, уникална и респектираща, мога да кажа на световно ниво сценография на Мариета Голомехова (която е национално богатство между другото!), и не на последно място – театър, който да застане зад такова „трудно” представление. Шапки долу за екипа на театър „Азарян”, който не се страхува да прави смислен и вълнуващ театър и да носи с достойнство името си.

В коледната ми кошница попадна и един „независим” проект по пиеса на любим автор, който пък наскоро посети България при небивал интерес от страна на театрали, читатели и почитатели - „Методът Грьонхолм” от Жорди Галсеран на нова продуцентска къща Бонини и със звездното участие на Асен Блатечки, Николай Урумов, Христо и Светлана Бонини.

Този спектакъл попадна в полезрението ми от чисто любопитство към поредната интерпретация на вече популярната из театралните среди пиеса.

Тя привлича с брилянтно чувство за хумор, изобретателен и изключително актуален сюжет, който разиграва една сложна и заплетена ситуация с кастинг за мениджър в голяма международна фирма. На какво е способен човек, за да се хареса и да получи мечтаната работа?

На мушка е взето унижението да се предлагаш, да влезеш в кожата на някой друг, който ти не си, да се зачеркнеш, за да спечелиш позиция. Без да размахва пръст, Галсеран е от модерните европейски автори, които докато те държат в напрежение, те въвличат в една морална дилема, чието послание е ясно и отчетливо различимо.

„Методът Грьонхолм” – е печеливша комбинация от силен текст, страхотна актьорска игра и актуална проблематика.

Никога няма да спра да препоръчвам един спектакъл, който е изтъкан от женска сила, болка и любов.

Говоря за „Нордост” в Младежки театър „Николай Бинев”. Спектакъл, който се играе вече няколко сезона, има много награди, но за съжаление става все по-актуален. Казвам „за съжаление”, защото за тези, които не са запознати, темата на спектакъла е тероризмът. Поводът и реалната история в него се базират на документални факти около терористичния акт в театъра „Дубровка” в Москва през 2002.

Подзаглавието на спектакъла е „Приказка за разрушението”, но това е една черна приказка, която оставя деца без майки, мъже без жени, разбити семейства, осиротели къщи, приказка, изтъкана от сълзи и вина. Вината, която никога няма да бъде поделена, никога няма да бъде простена, защото няма по-голям грях от отнемането на невинен човешки живот, независимо от коя страна на барикадата се намираме – на жертвите или на палачите. 

Никоя смърт не е оправдана. Никоя кауза, никоя религия не ни оневинява пред осиротелите детски обувки.

Историята се води на три гласа – три майки разказват – една чеченка, една рускиня лекар, една зрителка в залата, три човешки съдби, три гледни точки и всяка една от тях има право. Право на живот.

Адмирации за Койна Русева, Искра Донова и Ангелина Славова, които успяха да съхранят този спектакъл през годините все толкова жив, и все толкова бъркащ в душата и въздействащ до болка!

Един спектакъл еталон. Нямам повече думи.

Ето и датите, на които можете да гледате съответните представления:

„Бягства”  - 13, 27 януари в театър „Азарян”;

„Методът  Грьонхолм” – на 22-ри декември в Перник, на 28-ми декември в театър Сълза и смях;

„Нордост. Приказка за разрушението” – на 14 януари, в Младежки театър „Николай Бинев”;

* * *

Прочетете още от Кремена Димитрова в Edna.bg:

Времето е само за... книги

Няма грешка!

Нещо ще се случи на жълтите павета...

Къде водят преките пътища?

Ти си това, което четеш

Как се лекува от любов

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Оферти