VOGUE разбуни духовете: Вижте как!

мода
Снимка: iStock

Августовският брой на Vogue в САЩ предизвика бурни реакции в модната индустрия, след като в страниците му се появи реклама с изцяло AI‑генериран модел. Снимката е част от рекламна кампания на Guess и е създадена от агенция, специализирана в дигитални образи.

Какво представлява моделът?

Рекламата, разположена на две страници, показва идеално симетрично лице с безупречна кожа и фино излъчване – сякаш създадено, за да въплъти всички класически стандарти за съвършенство. С малък шрифт е отбелязано, че изображението е генерирано с помощта на изкуствен интелект.

Реакциите не закъсняха

Много читатели и професионалисти от модната сфера изразиха възмущение в социалните мрежи. Според тях, подобен ход подкопава усилията за по-реалистично и приобщаващо представяне на телата и лицата в модата. Коментарите варират от остри критики към използването на изкуствен интелект вместо реални хора, до притеснения за влиянието върху самочувствието на младите потребители.

Модели и активисти посочиха, че това е крачка назад в борбата за представяне на по-широк спектър от тела, етнически групи и възрасти в модата. За някои решението е опит за спестяване на средства и търсене на бърз ефект, без да се вземат предвид етичните последици.

Защо Guess и Vogue решиха така?

AI моделът е създаден в рамките на мащабна рекламна кампания, която включва и дигитален арт подход, базиран на генеративни алгоритми. Творческият екип зад проекта обяснява, че изкуственият интелект им е дал свободата да експериментират със стилистика, поза и визуален разказ по нов начин.

Важно е да се отбележи, че това не е редакционно съдържание на списанието, а платена реклама, което до известна степен смекчава отговорността на Vogue за съдържанието.

Етична и индустриална дилема

От една страна, използването на AI модели обещава ефективност, гъвкавост и икономии. От друга, този подход повдига множество въпроси:

Какво се случва с реалните модели, фотографи и творци, ако машините поемат тяхната роля?

Какви са последиците за представянето на красотата и идентичността, когато тя се изобразява от алгоритъм?

Може ли един дигитален образ да предаде автентичност и емоция, или просто затвърждава нереалистични стандарти?

Опити да се включат по-разнообразни тела и типажи чрез AI модели също срещат трудности – дигиталната публика не реагира с ангажираност, а алгоритмите често се поддават на вече съществуващи предразсъдъци.

Предистория и глобален контекст

Vogue не е първото списание, което експериментира с AI. В последните години различни издания и брандове, включително в Европа, вече използваха дигитални модели, фонова генерация или дори виртуални корици. Модни гиганти като H&M, Levi’s и Louis Vuitton също експериментират с дигитална естетика, създадена чрез изкуствен интелект.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Edna пита

Оферти