плодове фреш
Снимка: Thinkstock

Тъмната страна на фрешовете

Когато се говори за здравословно хранене, какво ви идва първо наум? Плодови фрешове, разбира се, чудесни на вкус, а и пълни с витамини, минерали, ензими... Затова живеем във века на фреша – сокоизтисквачките бръмчат във всеки дом, прясно изцедени сокове се пият на улицата, офиса, заведенията. Отлична алтернатива на безалкохолните газирани напитки и сокове в кутия, безспорно. Но специалистите вече надигат глас срещу прекаляването с големи количества от иначе полезната напитка. Защото в много случаи могат да са и опасни.

По-старото поколение сигурно си спомня, че навремето захранвахме бебетата с прясно изцеден плодов сок още през втория месец. Сега това се прави чак към първата годинка, а в някои случаи и по-късно. Причините са основателни. Фрешът предизвиква ферментация в стомаха и червата, и точно във вихъра на коликите на бебето през първите три месеца, ние го „газираме” допълнително раздувайки още повече червата.

Другата причина да не се дава фреш на бебетата са калориите в него. Бебето се засища, но се лишава от протеини и мазнини, така необходими за растежа му. Най-опасен е фрешът при децата с гастроезофагиален рефлукс. Той се среща в около 2/3 от кърмачетата и представлява връщане на стомашното съдържание към хранопровода. Образно казано стомахчето на такива деца е като шише без тапа и затова много лесно повръщат.

Стомашните киселини дразнят лигавицата на хранопровода и предизвикват неспокойствие и плач у бебетата. Попадайки към трахеята могат да предизвикат и кашлица. Фрешът улеснява излизането на храната от стомаха и утежнява рефлукса. Особено ако се дава преди лягане, легналото положение улеснява връщането на течностите.

Възрастните също трябва да подхождат с внимание към тази полезна напитка. За да е наистина здравословна, не трябва да се прекалява с количеството. Фрешът е доста калорична храна. За чашка портокалов сок например се използват 3 портокала, или средно около 300 калории. Вярно е, че плодовата захар (фруктозата) е по-полезна от захарта и другите подсладители, но е доказано, че в големи количества (няколко чаши дневно) може да увреди черния дроб както алкохола! Със специално внимание трябва да подходят хората със сърдечно съдови болести, които приемат лекарства за тях. Някои плодове и соковете от тях (например грейпфрут) влияят на действието на лекарствата.

плодове фреш
Снимка: Thinkstock

Най-големият „грях” на фрешовете е, че не съдържат фибрите на плода, които са изключително полезни за храносмилателната система. Фибрите благоприятстват развитието на полезната чревна флора и предотвратяват запека, както и развитието на доброкачествени и злокачествени тумори в червата. Нормалната чревна флора има решаваща роля и за добрата работа на имунната система.

За хората, които искат да отслабнат, фрешът не е най-подходящата храна. Заблудата е, че се приема нещо полезно и нискокалорично, но на практика липсва чувство за ситост, а се доставят много калории от въглехидратите в сока. В тези случаи по-подходящ е зеленчуковият сок – от моркови, краставици и др. В тях въглехидратите (и калориите) са много по-малко.

плодове фреш
Снимка: Thinkstock

Фрешът може да бъде опасен и за зъбите, особено при децата – омекване и загуба на зъбен емайл причинени от плодовите киселини или т.нар. киселинна ерозия на зъбите.

Не е необходимо да се лишаваме от фреш, но количеството трябва да е разумно - една, най-много 2 чашки дневно. И то прясно изцеден, защото при престой ценните му вещества губят свойствата си от окислението. Най-полезна е консумацията на цели плодове, така както природата ги е създала.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Оферти