Всичко, което трябва да знаете за електролитите

Всичко, което трябва да знаете за електролитите
Снимка: Thinkstock

Приемането на достатъчно електролити е много важна част от всяко възстановяване на организма, но много често не знаем от къде да си ги набавим. И затова решихме да ви споделим всичко, което трябва да знаете за електролитите – от къде идват, кога да ги приемаме и как можем да си ги набавим.

Какво са електролитите?

Електролитите са важните хранителни вещества, които играят ключова роля като изпращат електрически импулси, които влияят на сърцето, мускулите и нервите.

Освен това са много важни за баланса на течностите в нашето тяло – хидратацията на клетките, тъканите и мускулите.

Ако имаме липса на достатъчно електролити в организма си, това може да допринесе за мускулни спазми, мускулни болки, спазми след упражнения или дори силно главоболие.

Къде могат електролитите да бъдат намерени?

Електролитите съдържат натрий, калций, хлорид и магнезий. Най-често електролитите могат да бъдат открити в определени храни, но също така и в напитки – кокосова вода или сокове, които са направени от богати на електролити плодове и зеленчуци.

Електролитите не могат да се набавят от питейната вода, защото по принцип водата не е богата на нужните съставки.

Кои храни имат високо съдържание на електролити?

Храните, които са с естествено по-високо съдържание на електролити, включват всички растения – предимно плодове и зеленчуци, но най-вече тези, които са червени, оранжеви и/или жълти.

Тези продукти са много добър източник на калий и магнезий.

В ядките, семената и бобовите можем да намерим нужните ни съставки също – калций, магнезий, но определено не и калий и натрий – за тях можете да похапвате зеленолистните зеленчуци.

Добри източници на калий:

- Бобови – бял боб 
- Спанак, зеле, алабаш
- Картофи
- Банани
- Сушени кайсии
- Жълъди, тиквички
- Авокадо
- Червени, жълти и оранжеви зеленчуци и плодове – банани, цвекло, портокали, чушки ( малко по-ниско съдържание на калий )
- Кокосова вода

Добри източници на естествен натрий:

- Целина
- Цвеклото
- Чушки (червена, жълта, оранжева)

Добри източници на магнезий / калций:

- Бобови
- Ядки и семена (основно магнезий)
- Бадем и кашу (най-високо съдържание)
- Слънчоглед и сусам (най-високо съдържание)
- Зеленолистни зеленчуци (калций) 

А какво остава за течностите, които поемаме?

По принцип водата няма добро съдържание на електролити, но определено играе важна роля в хидратацията на тялото ни и не бива да бъде забравяна. Хубаво е да приемаме напитки, които са богати на електролити, за да може да се чувстваме тонизирани - такива могат да бъдат кокосовата вода или специализирани такива. 

Още полезни статии, които да прочетете: 

Митове за популярните диети

Диетите, които трябва да избягвате

Всяка диета действа

Да се задържим слаби и след диетата

Диетата според кръвната група - голямата лъжа

Как тялото разбира, че е време да престане да яде

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Каква зимнина ще правите това лято?

Абонамент