Трите най-полезни йога асани

Трите най-полезни йога асани
Снимка: Thinkstock

След комплексите за красиво дупеплосък корем, тънка талия и стегнати бедра, днес ви показваме и най-полезните асани в йогата.

Свами Шивананда твърди, че три асани са напълно достатъчни, за да поддържат тялото в цветущо здраве – стойка на глава, свещ и главоколянна поза.

Това е най-добрият избор, ако нямате много свободно време, а сте достатъчно напреднали, за да може да ги изпълнявате.

Дори и да не сте, положете усилия да ги научите и след месеци, независимо от възрастта и опита ви, ще успеете да ги направите.

Преди да ги изпълните, както винаги загрейте с няколко повторения на слънчевия комплекс. Ако редовно сте се занимавали с йога, направете 12.

Започваме със стойка на глава, наричана още "царицата" на асаните. Ако ви е трудна, я изпълнявайте до етапа, който е според възможностите ви, или използвате стена за упора и така ще се научите.

Използвайте тази техника на изпълнение, като дишате нормално през цялото време:

1. Коленичете, преплетете пръстите на ръцете и ги поставете на пода със свити лакти, така че да се получи равностранен триъгълник.

2. Опрете тила в сключените на пода ръце (снимка 1)

3. Изправете коленете и повдигнете бедрата

4. Без да свивате коленете, пристъпвайте напред, докато приближите стъпалата максимално до главата (снимка 2)

5. Свийте коленете към гърдите и повдигнете стъпалата от пода, изнасяйки бедрата назад. Задръжте в това положение, докато се почувствате стабилни. Когато се научите да пазите равновесие по този начин (може след няколко дни или дори месеци), изправете бавно краката нагоре. 

В началото може да оттласквате краката в стена за опора или да помолите някой да ви придържа.

Задръжте в асаната, докато почувствате неудобство и усилие.

Когато можете да овладеете статично позата, се концентрирайте отначало върху отпускането на мускулите, а след това върху междувеждието.

Излезте от позата в обратен ред. Ако изгубите равновесие, свийте крака и се претъркулете или се върнете назад.

След изпълнението на стойка на глава е много важно да не ставате веднага!

Починете си като отново коленичите и седнете на петите си. Поставете юмруците си един върху друг на пода и челото върху тях. Останете така поне 20 секунди.

"Стойка на глава" е една от най-добрите пози, защото въздействието на гравитацията в обратна посока, отморява сърцето, облекчава натоварването в кръста и подобрява кръвообращението и работата на нервната система. Премахва болките в гърба, подобрява паметта, концентрацията и сетивните възприятия. Изпълва мозъка с кислород.

Освежава лицето. Прави красива походката и стойката ни. Предпазва от преждевременно стареене, всякакъв вид психични и физични разстройства и над деветдесет заболявания. Тя е истински извор на енергия и ползите от нея е трудно да се изброят изцяло.

Позата е противопоказна и по време на менструация и бременност, при напреднала артериосклероза, повишено кръвно налягане, изменения на гръбначния стълб и глаукома, разстройство на жлезите с вътрешна секреция и възпалителни процеси в областта на главата.

Преминаваме към "свещ". За улеснение изпълнете първо "полусвещ" (снимка 4).

Легнете по гръб. Притискайки с длани пода, повдигнете краката нагоре, докато направят ъгъл с тялото около 45 градуса. Ръцете придържат стабилно тялото да не се люлее. Лактите са прилепнали към земята, а дланите към тялото. Тежестта пада върху ръцете и раменете. 

Оттук продължете към "свещ", докато трупът и краката застанат във вертикална линия над раменете. Брадичката трябва да опира силно в гърдите. (снимка 5) 

Задръжте така, колкото ви е удобно, без да чувствате дискомфорт. 

Концентрирайте се в началото в отпускането на мускулите и дишането, което трябва да е равномерно през цялото изпълнение. Постарайте се да останете неподвижни в позата и да насочите мисълта си първо върху целия гръбначен стълб и след това към щитовидната жлеза.

След позата релаксирайте за минута.

"Свещ" оросява мозъка, действа добре на цялата ендокринна система и жлезите с вътрешна секреция. Стимулира хормоните. Подпомага възстановяването на матката и коремните органи. Въздейства благоприятно на червата. Освобождава от газове. Облекчава състоянието при разширени вени. Спомага за отслабването и подмладяването ви. Има ободрително действие. Повлиява добре на хемороиди, бронхиална асма и др.

Не изпълнявайте "полусвещ" и "свещ" при напреднала артериосклероза, повишено или ниско кръвно налягане, сърдечни болести и възпалителни процеси в областта на главата.

Накрая да направим третата най-полезна асана - "главоколянна". От седнало или легнало положение поемате въздух и вдигате ръце на горе. 

Издишвайки се наведете напред от таза колкото можете към краката. Не сгъвайте колене и не огъвайте гръбнака. Дишайте нормално. (снимка 7)

Опитвайте се с всяко издишване да се накланяте по-напред. По-гъвкавите могат да опрат първо корема, после гърдите и дори главата към краката. (снимка 8)

Задръжте позата около минута и увеличавайте постепенно времето.

Важно е да изпълнявате позата докъдето ви е удобно, без да изпитвате голямо напрежение. В началото може да ви е много трудно да се сгънете до долу, но с повече упражнения ще можете да хванете краката и да опрете лактите в пода или да ги изпънете напред до краката.

Ако искате да постигнете по-бързи резултати, преди изпълнението на "главоколянна" седнете с разтворени крака и се навеждайте последователно към единия и към другия крак, а също и между краката като всеки път се опитвате да се накланяте все по-напред.

Тази асана е полезна при функционални смущения в стомаха, черния дроб, далака, бъбреците и червата. Оказва ефект върху хемороиди, хроничен запек, гастрит и др. Подмладява тялото и оформя фигурата. Усилва волята и съсредоточаването. Поддържа работоспособността и доброто настроение.

Пишете на Светла Иванова на edna@netinfo.bg.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

На коя известна личност бихте искали да приличате?

Абонамент