Полезните свойства на летните плодове

Полезните свойства на летните плодове
Снимка: Thinkstock

Kрасива кожа и коса, здраво тяло, бодрост, свежест и енергия – лесно може да ги имаме с редовни порции плодова салата през всички сезони. Но лятото сякаш е най-благодатното време за плодове.

Да, всички знаем колко са полезни – богати са на витамини, фибри, минерални соли и ... вода, което никак не е за подценяване в летните жеги; имат привлекателен вид и чудесен вкус.

Витамини = разнообразие
Всички плодове съдържат витамини, само съотношенията са различни. Ключът към ползата за здравето в случая е разнообразието. Така ще си набавим достатъчно количество витамин С, който е важен за имунната система, синтеза на колаген, зарастването на рани, здравината на кръвоносните съдове.

Особено богати на витамин С са цитрусите, а от местните за нас летни плодове съдържанието му е по-високо в крушата, сливата, малината, къпината, гроздето, динята.

Разнообразието от плодове ще ни осигури и достатъчно витамин А (от тиква, диня, ябълки, къпини и праскови), който също е необходим за клетъчното размножаване, синтеза на зрителни пигменти и красотата на ноктите и косата.

И достатъчно витамини от група В: рибофлавин, фолиева киселина, ниацин и други. Всички витамини са изключително важни за нормалните метаболитни функции на организма, а набавяйки си ги с храната, няма начин да сбъркате.

За ползата от фибрите
Фибрите, съдържащи се в плодовете, са предимно разтворими. Благодарение на това те образуват гелообразна субстанция с късоверижните въглехидрати в храната, която бавно, постепенно и продължително освобождава простите захари, за да бъдат те усвоени.

На практика това означава, че ако добавим сладък сироп в плодовата салата или лъжица мед във фреш или плодово смути, сладкото допълнение няма да повиши кръвната захар толкова бързо и рязко, колкото, ако го приемем в чист вид, за което трябва да сме благодарни на фибрите в плодовете.

Вместо това постепенно и бавно ще усвоим задържаните от фибрите прости захари и ще чувстваме ситост по-дълго време. Други ползи, свързани с целулозата, са улавянето и изхвърлянето на липидите и подобряването на стомашно-чревната перисталтика.

Същевременно трябва да се има предвид, че богатата на целулоза храна е по-груба, затова е противопоказана при язва на дванадесетопръстника – нещо повече, обострянето на това заболяване е сезонно и се свързва именно с обогатяването на диетата с растителни храни.

Най-богата на фибри е динята. Те се запазват и в сушените плодове и отчасти при термична обработка. При приготвяне на плодови сокове с изхвърлянето на по-грубите части от плодовете се губят и много ценни фибри.

Анти- оксиданти
Всички плодове са богати на антиоксиданти. Тези съединения обезвреждат свободните радикали, като се свързват с тях и се окисляват. А свободните радикали увреждат клетъчната функция и структура.

Натрупването им е свързано с процесите на стареене. Другото голямо зло, което свободните радикали предизвикват, е промяната на структурата на ДНК, а по този начин и наследствената програма на клетката, което е предпоставка за злокачествено израждане.

За съжаление най-богати на антиоксиданти са малките и деликатните плодове, които и най-бързо се развалят – арония, боровинки, касис, къпини, малини, грозде. Най-добре е да се избегне термичната им обработка.

НЕ на пестицидите!
Освен полезни съставки обаче плодовете могат да съдържат и пестициди. За жалост това е нещо почти неизбежно в модерното стопанство на нашия век. Затова е полезно да знаем как да се предпазим.

На първо място има плодове, които са отгледани без употреба на пестициди и изкуствени торове. Част от тях са все по-популярните напоследък биопродукти, а друга – традиционно произведените плодове от малки фермери.

За да сме сигурни в произхода им, трябва да имаме доверие на производителя и на търговеца. В случай, че не можем да си ги позволим, можем да избираме по-бедни на пестициди плодове.

Най-много от тях има в черешите, а най-малко в плодовете с дебела кора – пъпеш и диня. Тези особености са свързани както с различната необходимост от растителна защита на различните видове, така и с обстоятелството, че пестицидите се натрупват повече в кората.

Следващото важно условие, за да бъде храната ни безопасна, е да са спазени карантинните срокове след употребата на такива препарати – важно напомняне за производителите на плодове.

И накрая, въпреки че не можем да унищожим изцяло пестицидите, предварителното накисване на плодовете във вода и щателното им измиване ще отстрани поне част от тях.

ДА за местните сезонни плодове!
Съставът на плодовете зависи не само от сорта и от условията на отглеждане, но и от зрелостта им, а също и от условията на транспортиране и съхранение. Те са безспорно най-полезни, когато са узрели и пресни. Набрани направо от дървото или от лехата – нещо, което за съжаление все по-рядко може да ни се случи.

Някои плодове умишлено се берат неузрели, за да може докато зреят по време на транспорта за по-дълго да запазят свежия си вид. Типичен пример за това са бананите и някой цитруси – помело, портокали, грейпфрути.

Затова в сезони, в които месните плодове са достатъчно, не посягайте към чуждоземните. Месният сезонен плод е бил оставен да узрее на спокойствие и след това реализиран бързо, докато е пресен. Затова е по-вкусен и по-полезен.

“Зеленият” плод е по-беден на нутриенти и по-богат на вода, освен това, ако има обелка, костилка или семки, те са по-голям процент от теглото на плода, защото не е изчакано времето, необходимо за оптималното развитие на ядливата месеста част.

По-малкият рандеман и по-малкото изсушено тегло на незрелия плод всъщност го прави и по-скъп. Затова, освен че не е полезен за здравето, той не е полезен и за портфейла ни.

А местните плодове имат и още едно предимство – дедите ни също са ги хапвали редовно. В този смисъл сме устроени по-лесно да ги преработваме и рискът от алергия е по-малък при тях.

Въпреки това човек винаги може да опита нещо ново или да се поглези. Целта на тази статия е да очертае някакви общи правила, а не да ги наложи над индивидуалните предпочитания.

Разбира се, всяко правило има изключения – ягодите и прасковите също се отглеждат по нашите земи, но са сред плодовете, към които по-често се срещат алергии. За ягодите е известно, че алергенът, към който реагира организма, е червеното им багрило. Затова има сортове “бели” ягоди за хора, страдащи от алергия.

Несъмнено плодовете са вкусни и полезни, което ги прави неизменна част от дневното ни меню. Превърнете ги в чудесен десерт, предпочитайте ги, когато ви се прииска да похапнете нещо между храненията, но не прекалявайте с тях преди сън.

Прочетете още:

Повече плодове за щастие

Сушени плодове

Скъпоценните горски плодове

10 продукта за здравe и отлична форма

Плодове, които лекуват

Светкавични рецепти за сутрешна закуска с плодове

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент