Кои мазнини са полезни и за какво

Кои мазнини са полезни и за какво
Снимка: Thinkstock

Организмът се нуждае от мазнини, за да се захранва с енергия. Дългото лишаване от тях води до чувство на глад. Това пък от своя страна ни кара да поемаме повече тестени и високовъглехидратни храни. Така неусетно си хапваме и по-бързо пълнеем.

Това се случва, винаги когато балансът белтъчини-мазнини-въглехидрати бъде нарушен. Тялото иска по малко от всичко, за да има баланс. В хранителната верига калориите, които приемаме от мазнините, трябва да са 15 до 30 процента. Тези калории е най-добре да се добавят чрез така наречените добри мазнини, тъй като организмът сам не може да си ги набави.

Някои от храните с полезни мазнини са рибата и рибните продукти, студенопресованият зехтин, сусаменото, тиквеното, ореховото олио, както и всяко друго олио от семки и ядки. Те се извличат чрез студено пресоване и са богати на полезните полиненаситени мазнини като омега-6, омега-3 и омега-9. Тези масла са богати на фосфациди - например рецин, който регулира холестерола в кръвта.

На българския пазар има сравнително голям избор от екологични масла от лен, коноп, лешник, орех, сусам и др. Те се продават в големите търговски вериги, както и във всички диетични магазини.

Широкият спектър от поли- и мононенаситени мастни киселини е жизненоважен за мембраните на нашите клетки. Можете да си подправяте салатите или да готвите с коктейл от олио.

"Правилно е яденето да ври на пара и вода, а накрая, когато е готово, да се добави малко мазнина", казва специалистът по интегративна медицина д-р Мария Папазова. Тя съветва да направим ревизия на хладилника и да изхвърлим "лошите" мазнини - маргарин, палмово масло и комбинираните смеси за фритюрник.

Снимка: Thinkstock

Така поне малко ще се намали вредата на тези мазнини, защото, за съжаление, с тях се приготвят много продукти, които ядем ежедневно като кексове, сладки, бисквити и др. Те повишават риска от сърдечносъдови заболявания, рак, диабет, множествена склероза и артрози.

Всяка хидрогенирана мазнина не се усвоява от организма, защото той не може да я идентифицира като хранителен продукт, в резултат на което се натрупва в организма, което е предпоставка за развитието на различни болести.

Снимка: Thinkstock

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент