Истини и лъжи за комбинирането на храните - I част

Истини и лъжи за комбинирането на храните - I част
Снимка: Thinkstock

Д-р Райна Стоянова

Оптималното храносмилане зависи от редица фактори, най-важните от които са спазването на алкално-киселинния баланс и правилното комбиниране на храните, известно с по-популярното име “разделно хранене”. На практика съблюдаването на принципите на разделното хранене до голяма степен удовлетворява и изискването за спазване на алкално-киселинното равновесие  в организма.

Teoретичната постановка за комбинирането на храните включва определени правила, чието спазване позволява да се приемат няколко различни хранителни продукта по време на едно и също хранене или в едно блюдо, без това да затруднява процеса на храносмилането.

Сред основоположниците на идеята за правилното комбинирани на храните са изтъкнати специалисти като д-р Хърбърт Хелтън, д-р Филип Норман, както и много други колеги. Тези лекари стоят зад идеята, че ако се спазват някои принципи, може да се улесни храносмилателният процес, по време на който организмът отделя изключително много енергия.

Едва ли си даваме сметка, че смилателният процес включващ раздробяването и разграждането на хранителните частици, както и тяхната резорбция през чревния епител отнема повече енергия, отколкото тичането, плуването или колоезденето например.

Сещате ли се за дните, когато сутрин, след като се събудите се чувствате отпаднали и не ви се прави нищо, както и за тези, в които преливате от енергия и имате чувството, че можете да превземете света? Това се дължи не само на общото ви здравословно състояние, но и на хранителните ви привички.

Приемането на няколко вида храни едновременно изменя пропорциите на хранителните вещества и по този начин се нарушава гладкото протичане на храносмилателния процес, което води до нарушения в усвояването на веществата.

Съвременната наука по хранене и диететика обръща внимание именно на пропорциите, в които се намират хранителните вещества в една храна, а не само на вида на тези вещества. По-голяма част от храните, към които човешката храносмилателна система се е приспособила в хода на еволюцията, съдържат повече от едно хранително вещество, но обикновено съотношението на тези вещества е благоприятно.

Почти винаги едно от веществата е доминиращо, и това определя типа на храносмилателния процес.

Например, ако се приеме определено количество хляб (хлябът се състои главно от въглехидрати (скорбяла), по-малко количество белтъчини и съвсем малко мазнини), храносмилателният процес се настройва така, че да се създадат оптимални условия за смилане на скорбялата – алкална реакция в устата, слабо кисела в стомаха и отново алкална в дуоденума и червата.

На втори план започва смилането на белтъчините, където се изисква много по-кисела среда в стомаха и друго ензимно съдържание на панкреатичния и стомашен сок. Когато съотношението на хранителните вещества се измени- например ако заедно с филията хляб приемете известно количество месо – съотношението между въглехидрата (скорбялата) и протеините се променя и се стига до непълно разграждане на компонентите на храната и нежелани явления като белтъчно гниене и ферментация.

Субективните оплаквания в случая може да бъдат подуване на корема, чувство на тежест след нахранване, образуване на лошо миришещи газове, а в по-далечен план промяна на алкално-киселинния баланс и възможно навлизане в кръвта на разпадни белтъчни продукти с потенциален алергизиращ характер.

Важно е да се знае, че храната преминава през стомаха в последователността, в която е приета, иначе казано стомахът се пълни постепенно - пласт по пласт. Когато приемаме различни храни в едно ядене, например салата, основно, десерт, тези храни се разполагат в стомаха една след друга, като в зависимост от вида на храната смесването на всяко едно ястие със стомашния сок може да отнеме различно време.

Ако смесването се осъществява твърде бавно, храната започва да ферментира още докато е в стомаха, в онези негови части, в които тя не е в контакт със стомашния сок, т.е. най-вече в средата на стомаха (където няма контакт със стомашните стени).

Това е причината, поради която след едно обилно хранене приемът на пълен стомах на десерт или плод води до ферментация. Стомахът е пълен и захарите от десерта или плода не могат да осъществят контакт със стомашния сок.

Очаквайте утре втора част на материала!

Автор: Д-р Райна Стоянова

Припомнете си още:

Как ефективно и правилно да детоксикираме тялото си? - I част

Каква диета да спазваме, ако не спортуваме редовно

Сутрешен детокс за тялото

Сбогом, диети, здравей, джусинг

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Откъде си купувате козметика най-често?

Абонамент