Йога против болки в ставите

Светла Иванова
Снимка: Личен архив

Ставните проблеми могат да се задълбочат със стреса, затова йога е най-доброто, с което може да се занимавате, за да ги избегнете. Може би по-известни като артрит, ревматизъм и други, но за съжаление все по-често срещани.

За да ни служат ставите дълго и безпроблемно, е добре да се грижим за тях, преди да ни създадат проблеми. Бездействието и лошата храна са най-големите ни врагове.

Йога упражненията ще са ви от голяма полза, защото балансират имунната система, стимулират кръвообращението, разтягат и освобождават от скованост ставите. Не забравяйте, че не трябва да злоупотребявате с тях, не се пресилвайте и избягвайте прекалената болка и натоварване.

Ако има нужда, след всяка поза оставайте в легнало положение за минута, за да отпуснете мускулите и да успокоите пулса. Не забравяйте да дишате и да задържате в позата (според възможностите ви) – отначало дори само няколко секунди. Никога не практикувайте, ако ставите са ви вече възпалени.

Вместо загряване, за начало седнете с изправен гръбнак и направете няколко бавни кръга с главата в едната и после - в другата посока. После завъртете главата надясно и задръжте няколко секунди, наляво също, отпуснете я за малко напред и назад.

Повдигнете раменете нагоре и ги отпуснете. Повторете няколко пъти.

Свийте ръцете в юмрук с палеца вътре и отпуснете. Направете 5-6 повторения.

Изпънете пръстите и ръцете встрани или напред и движете китката нагоре и надолу. Направете същото и с краката, като ги движите от глезените – в шпиц и контра-шпиц.

Ето и няколко асана, които биха укрепили ставите. Още веднъж предупреждавам да ги правите внимателно според възможностите ви и да бъдете постоянни.

Поза „мост“

Можете да я практикувате със задържане на седалището горе или да направите 8 повторения, като всеки път повдигате ханша на вдишване, а на издишване го сваляте на земята. Ако успявате, хванете глезените с ръце или се протегнете към тях с длани надолу. Позата е особено полезна при остеопороза и за укрепване на коленете. Освен това стяга седалищните мускули. Облекчава болките в гърба и коригира гръбнака и свличането на раменете. Подобрява храносмилането.

Поза „дъска“.

С нея ще подсилите мускулите на ръцете, краката, корема (дръжте го стегнат през цялото време), ще укрепите китките и ще избегнете остеопорозата. Застанете като за лицева опора, но със свити в лактите ръце и се постарайте да изправите тялото като дъска. Задръжте така половин минутка (а ако можете и една), като постепенно всяка седмица удължавате времето. Ако ви е много трудно така, отпуснете коленете на земята, но не отпускайте корема.

Изберете още една поза за финал. Подходящи са поза „камила“ и поза „лък“.

Ако при поза камила ви е трудно да хванете глезените, опитайте да подпрете краката на пръсти – така ще скъсите разстоянието от ръцете ви до тях. Ако и това ви е трудно, хванете първо с дясна ръка дясна пета, а лявата протегнете и погледнете нагоре. После обратно.

При поза лък за по-лесно можете да не повдигате бедрата от земята. Опитайте мускулите на гърба да не участват, а просто да протегнете ръце към свитите назад крака. Ако успеете да отлепите и бедрата от земята, се опитайте да отпуснете мускулите на ръцете и гърба. Отпуснете и главата назад. Тялото лежи само на корема и се съкращават най-вече мускулите на краката. Задръжте в позата и щом започнете да изпитвате голямо усилие да задържите в нея, прекъснете и легнете по корем с ръце до тялото, за да си отпочинете.

Завършете с релаксация за мускулите и ума. Отпуснете тялото от краката нагоре. Насочете вниманието към дишането и с всяко издишване се отпускайте все повече и повече. Достатъчни са ви 5 минути на фона на приятна музика или в тиха обстановка, за да се почувствате добре.

Прочети още от Светла Иванова:

Йога против стрес – дишане и релаксация

Йога против високо кръвно налягане

Йога против бръчки

Пишете на Светла Иванова на edna@netinfocompany.bg.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Представителите на кой зодиакален знак не можете да понясяте?

Абонамент