Храните без мазнини, захар и сол

Здравословна рапсодия в зелено
Снимка: Thinkstock

Мазнините възникват по естествен начин в месото и по-голяма част от млечните продукти, докато сол и захар се съдържат в много повече храни – дори в плодовете и зеленчуците – макар и в минимално количество. Затова задачата да намерим храни, които не съдържат никакви мазнини, сол и захар, се оказва трудна, ако не и невъзможна. И все пак, има вкусни и засищащи продукти, в чиито състав се среща минимално или никакво количество мазнини, захар и сол, пише "Zdrava.bg".

Плодове и зеленчуци
Повечето пресни сурови плодове и зеленчуци не съдържат никакви мазнини, а само минимални дози натурално възникващи захари и сол. Ако сготвим пресните плодове и зеленчуци на пара, скара или ги сварим без добавени мазнини, това няма да промени съдържанието на мазнини, захар и сол в тези питателни и богати на фибри храни. Замразените плодове или консервираните без сол зеленчуци също са допустими в тази категория. Така например една разнообразна плодова салата или "чипс" от тиквички са чудесни предложения за консумация между основните хранения.

Бобови култури
Почти 80% от приема на сол идва от преработените храни, а добавената захар се намира дори и в най-здравословно звучащите храни като консервирания боб. Сушените фасул, леща и грах, сготвени у дома без добавени сол или мазнини, са чудесно здравословно ястие. Ако заместим преработените храни с домашно приготвени варива, това ще намали общия ни прием на сол.

Пълнозърнести храни
Зърнените култури – овес, ечемик, кафяв ориз, елда, просо и пшеница – не съдържат мазнини, соли или захар, ако ги готвим у дома, вместо да ги купуваме във вид на печени храни и зърнени закуски. Можем да си приготвим микс от овесени ядки и сушени плодове без захар като череши, боровинки и ябълки. Разнообразните подправки като кардамон, джинджифил и индийско орехче добавят вкус и сладост към ястията, без да прибавят обаче мазнини, соли или захар.

Готовите печени храни неизбежно ще съдържат и трите нежелани съставки – освен ако не ги приготвим сами вкъщи. Домашно приготвеният пълнозърнест хляб изисква не повече от 1 с.л. сол и захар за цял килограм, което е значително по-малко количество от това в готовите хлебни изделия по магазините. Ябълковото пюре и замразеният плодов сок могат да послужат за заместители на мазнините и захарта в много рецепти за сладкиши.

Млечни продукти без мазнини
Млечните продукти съдържат лактоза (натурално възникваща млечна захар) и често в тях има и следи от сол. Но днес се продават все повече обезмаслени млечни храни без добавени захар или сол.

Ако сложим едно обезмаслено кисело мляко в тензух и го оставим да се отцеди за една вечер в хладилника, ще разполагаме с вкусен крем, който с малко ванилия или канела - може да се превърне в здравословен десерт. Ако вместо тях пък добавим чесън и кимион, сместа би се превърнала в питателен сос към различни ястия.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Какво чудо искате да ви се случи най-силно?

Абонамент