5 храни, така полезни, колкото и семките им

5 храни, така полезни, колкото и семките им
Снимка: Thinkstock

Д-р Райна Стоянова

Белим и махаме семките на редица плодове и зеленчуци, но дали това винаги е добра идея?

Семената на плодовете и зеленчуците, които винаги изхвърляме и смятаме за ненужни, всъщност са истинска съкровищница от различни хранителни вещества.

Във всяка семка се съдържат биологично активни вещества, които могат да активизират всички биохимични процеси в организма. Иначе казано, в семето е заложена огромната сила, генетичния материал, за израстването на бъдещото растение и консумацията му ускорява реакциите на обновяване на организма.

Тази част на растенията обикновено е по-твърда и трудно смилаема, затова е важно да се сдъвква добре, преди преглъщане, за да може тялото да се възползва максимално от хранителните им качества.

От друга страна семките представляват своеобразно баластно вещество и когато не се усвоят напълно, служат за подобряване чревния пасаж. Те могат да окажат влияние върху здравето ни. Но запомнете – за да се усвоят ценните вещества от семките от зеленчуци и плодове, то те трябва да се сдъвчат, да се разгради твърдата им обвивка. В противен случай – нямат никаква полза.

И така ето една своеобразна класация на 5 наистина полезни семки на храни:

1. Семената от пъпеш - семките обикновено са първото нещо, което хвърляме, когато почистваме пъпеша. Но те са пълни с протеини, фибри, витамин Е и магнезий.

Една добра новина за вегетарианците и веганите - дребните семенца са необичаен източник на протеини.

В проучване, публикувано в „Science”, се доказва, че протеиновото съдържание на пъпешовите семки е сравнимо с това на соевото мляко.  Изобилието от фибри в тези семенца е друга тяхна отличителна черта , която ги прави особено подходящи при нарушено храносмилане и констипация. 

Семките на пъпеша са заредени още с антиоксиданти, витамини А, С и Е, както и с магнезий, фосфор и калий.  При бъбречни заболявания, като диуретично средство, в народната медицина често се употребява настойка от семената, а редовното измиване с охладена отвара има подмладяващ и избелващ ефект върху лицето.

И така хапвайте пъпеш, но не изхвърляйте семките му! Имате няколко опции  за тях:

- Консумирайте ги сурови!
- Изпечете ги във фурната и ще получите един здравословен снакс.
- Добавете ги към сутрешното си смути. Това е перфектният начин за консумацията им. Чудесна добавка са както за плодови, така и за зелени смутита!

2. Семките на ябълката -  това е най-полезната част от плода и дори се твърди, че защитава от рак.

Няколко изследвания, направени в различни точки на света, потвърждават, че семките на ябълките съдържат биологично активни вещества и витамини, които предотвратяват появата на ракови заболявания. Един от ценните витамини в семките е В17, за който се знае, че атакува коварните клетки.

Лекарите все пак предупреждават, че не бива да се прекалява с ябълковите семки. Освен полезни вещества, те съдържат и циановодородна киселина, която е опасна за здравето. Но ако консумирате по 4-5 семки на ден, концентрацията в организма не надвишава допустимата безопасна доза.

3. Семките на гроздето -  вероятно не знаете, но най-голямо количество в гроздовите семки е фенолът процианидин, наричан още "тайният витамин против стареене". Расвератролът е другият фенол, съдържащ се в гроздовите люспи и семена, който действа изключително благоприятно върху организма ни.

Като всеки антиоксидант, но далеч по-силен от повечето, процианидинът се смята за успешна профилактика срещу рак.

Настоящите изследвания за расвератрола свидетелстват, че той действа много благоприятно на клетъчното и тъканното здраве. Той се намира повече в люспите на гроздето, отколкото в семките, но и двете се съчетават много благоприятно в младото червено вино, особено в сорта Каберне Совиньон.

Количества от него понижават кръвната захар и имат влияние върху състоянието при диабет тип 2. В гроздовите семки има още и линолова киселина, която спомага за забавянето на възпалителните процеси.

Неслучайно те влизат в състава на множество кремове за лице - не само поради факта, че ви осигуряват по-млада кожа, а и поради това, че лекуват много успешно акне и други кожни проблеми. Антиоксидантите в гроздовите семки са причина те да са основна съставка в повечето антиейдж продукти.

4. Семката на авокадото - костилката на авокадото също е пълна с полезни за организма вещества. В Южна Америка използват костилката в борбата с дизентерия и други гастроинтестинални проблеми. В нея се съдържат много фенолни съединения, фибри и аминокиселини, които са от съществено значение за предотвратявате на различни заболявания.

Флаваноидите в авокадовите костилки имат анти-туморно действие, а антиоксидантите предпазват от преждевременното стареене. Освен това от тази семка може да се извлече масло,което наподобява зехтина и може да се използва за различни козметични цели, включителнои за борба с пърхута.

Наскоро бе публикувано проучване от Университета в Пенсилвания, което показа, че фенолните съединения в авокадовото семе могат да намалят повишения холестерол и да подобрят имунния статус на консуматорите му, а посланието на публикацията е много ясно – всеки сърдечно болен пациент трябва да хапва авокадо, включително и семето му.

Така че, казано накратко - не изхвърляйте авокадовата костилка, защото е съвсем лесно е да я направите годна за консумация, като с помощта на нож я счупите на парченца, разбиете ги на ситно в блендер и ги добавите към млечен коктейл, смути, каша или плодова салата.

5. Семките на грейпфрута - установено е, че екстрактът от тези семки притежава свойството да въздейства на около 800 бактериални и вирусни щамове и на около 100 гъбични щама. Затова се препоръчва като универсално средство при лечение на възпаление на гърлото, гъбични инфекции (Кандида), инфекции на чревния тракт и язва (Хеликобактер пилори ), акне и др.  Така че не изхвърляйте семките, може спокойно да ги използвате като ги пасирате заедно с целия плод.

Списъкът може да продължи безкрай, но така или иначе моят призив към читателите е да не се притесняват от консумацията на плодовете и зеленчуците заедно със семето, но и да не забравят че въпреки всички полезни действия, все пак трябва да бъдем внимателни. Поглъщането на прекалено голямо количество семки може да внесе в организма много излишни калории и да затрудни храносмилането.

Припомнете си още:

Митове за популярните диети

Диетите, които трябва да избягвате

Всяка диета действа

Да се задържим слаби и след диетата

Диетата според кръвната група - голямата лъжа

Как тялото разбира, че е време да престане да яде

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

На коя известна личност бихте искали да приличате?

Абонамент