Опасни ли са постите за децата

Опасни ли са постите за децата
Снимка: Getty/Guliver

Д-р Павлина Андреева

В началото сме на Великденските пости. Къде от мода, къде от убеждение, много хора отказват животинските продукти в този период. Други са вегетарианци цял живот и настояват и децата им да сторят същото. Опасно ли e това за подрастващите?

Отказът от месо не е неоснователен. Прекомерната употреба на месни продукти докара куп болести на човечеството - сърдечно-съдови, ендокринни, злокачествени заболявания, болести на черния дроб и жлъчката и др. Да не забравяме и какво се предлага по магазините. За да наддават и да не боледуват, животните се тъпчат с хормони, антибиотици и други вредни за човешкия организъм вещества.

За търговски вид и дълга трайност в месата и колбасите се прибавят оцветители, нитрати, консерванти, доста сланина и много сол. Всичко това не достига до хората, отказали се от месото. Доказано е, че вегетарианците живеят по-дълго и боледуват по-рядко.

Българската педиатрична асоциация е на твърдото становище, че отказът от месо пречи на правилното физическо развитие на детския организъм. Пълноценният животински белтък, в който има девет незаменими аминокиселини (организмът не може сам да ги произвежда, трябва да се внесат с храната) са изключително важни за всички органи, за имунната система и хормоналния баланс.

Освен това в животинските продукти се съдържат и важните за здравето особено на подрастващия организъм калций, желязо, цинк, магнезий, витамини Д и В12. Мазнините не трябва да се анатемосват, особено в детската възраст. Те са необходими за изграждане на всяка клетка, особено нервните, холестеролът например е база за производството на хормоните. Стига, разбира се, да не се злоупотребява с количеството.

В интерес на истината трябва да се спомене, че има и други мнения, също на компетентни специалисти. Американската диетична асоциация излиза със становището, че "добре балансираната млечновегетарианска храна задоволява хранителните нужди на децата и подрастващите и води до нормалното им израстване и развитие." Според тях растителната храна съдържа голямо количество захариди, от които лесно се набавя енергия за организма.

Колкото до белтъчините, от Асоциацията посочват, че в днешно време по-скоро човешкият организъм е претоварен от тях, отколкото да страда от липсата им, с което се свързва и нарастването на броя на бъбречните заболявания. Посочва се, че другите ценни вещества от месото имат алтернативни източници.

Източник на белтъчини са соевите продукти, бобовите и зърнените храни, млякото. Йод се набавя от морските водорасли, стар боб, зелени зеленчуци, млечните продукти, готварската сол, някои минерални води. Източник на магнезий са зърнените храни, бобовите растения и салатите. Витамин В12 се приема с млечните продукти, бирена и хлебна мая, овесени храни. Желязо има в жълтъка на яйцето, в зелените зеленчуци.

Уточнява се, че вегетарианската храна покрива всички нужди, когато е правилно подбрана и комбинирана, включваща различни растителни групи- зърнени храни, бобови храни, плодове, зеленчуци.

Какъв тип хранене ще се избере, зависи от разбиранията на родителите. Най-добре е обаче да се разберат какви са нуждите на детето. Нека разчитаме на неговият инстинкт, ако то предпочита месо, нека да си хапва заедно с другите продукти. Ако предпочита вегетарианско хранене, не забравяйте поне яйцата и млечните продукти. Важното е да не се изпада в крайности. Не случайно Буда е казал, че всичко крайно е вредно.

Статията е подготвена специално за Edna.bg от д-р Павлина Андреева - общопрактикуващ лекар в "Здраве"14, София. Педиатър с почти 30 годишна практика, а през последните 12 и специалист по обща медицина.
Като лекар на първа линия най-добре познава проблемите на бебетета, децата, тийнейджърите и техните родители.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти