Храни за добър тонус и настроение

Храни за добър тонус и настроение
Снимка: Thinkstock

Д-р Павлина Андреева

Децата ви ядосват, шефът ви гледа на криво, свекървата пак е на гости. Не се косете, успокойте нервите и вдигнете настроението! С лекарства? Да, но не от аптеката, а от трапезата.

Има храни, които са истински антидепресанти. Доказано е, че храната, която консумираме, освен, че ни зарежда с енергия,  влияе и на нивата на хормоните и химията в мозъка ни, а оттам и на настроението. Затова задължително включете определени храни в менюто на цялото семейство, за да има мир и любов.

Кои са тези храни?

Шоколадът е на върха на класацията, когато става дума за удоволствие и добро настроение. Но внимание, това се отнася само до черния шоколад, всички останали доставят удоволствие на небцето, но и много калории в други части на тялото (изобилие от захар, сметана, сладка).

Черният шоколад ни помага да произвеждаме двете аминокиселини, отговорни за доброто настроение – триптофан, от който се синтезира серотонин (хормона на щастието) и фенилетиламин, който се отделя при силни емоции и моменти на щастие. Съдържа и магнезий, който успокоява нервната система, улеснява съня, премахва мускулните крампи.

Достатъчни са 30 грама черен шоколад на ден, за да се чувстваме добре. Ако е гарниран с малко ядки, най-добре бадеми, ефектът ще е още по-добър. Но не прекалявайте с количеството, излишните килограми няма да ви направят щастливи, колкото и шоколад да изядете.

Ягодата е големият приятел на щастието. Съдържа много витамин С, който е мощен антиоксидант и забавя процесите на стареене. Разтворимите фибри, на които са богати ягодите, спомагат на по-дългото и пълноценно храносмилане, както и за поддържане на кръвната захар в стабилни граници. А това възпрепятства промените в настроението и раздразненията. На всичко отгоре са и нискокалорични и поддържат една от причините за добро настроение –хубавата фигура.

Морските дарове са класика в жанра. Сьомгата, скумрията и сардините са богати на Омега-3 мастни киселини, а различни проучвания са установяват зависимост между ниските нива на тези мазнини и депресията. Стридите също не са за подценяване. Те съдържат много цинк, който освен на имунитета, влияе и на производството на тестостерон.

Фолиевата киселина смело се бори с депресията. Храни, богати на фолиева киселина, са спанакът и другите зелени листни зеленчуци като коприва, киселец, лапад, както и броколи, слънчогледови семки, пшеничните зародиши, овесените ядки, варивата (боб, леща, нахут, грах), соята.

Ядките, особено бразилския орех и бадемите, са фаворити в категорията. Те съдържат селен, цинк, витамин Е, които подобряват настроението. Дори само един бразилски орех ни доставя цялата дневна доза от селен. Разбира се, по-добре е да се консумират сурови.

Бананите съдържат най-важната за доброто настроение аминокиселина триптофан, която повишава нивото на серотонина, хормонът на щастието. Да сте виждали маймуна в депресия? smiley С триптофан се лекуват депресия, безсъние и тревожност.

Млякото и млечните продукти съдържат протеини, които имат свойството да намаляват отражението на стреса и напрежението върху организма, да подобряват настроението и паметта. А родното кисело мляко е уникално със своите млечнокисели бактерии, които засилват имунитета и храносмилането. А здрав дух в здраво тяло, нали така?

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Оферти