Отличиха три жени учени за смелите им проекти за нова антибиотична терапия, AI-базирана диагностика на шизофрения и изучаване на комети

Снимка: Жените в науката

Д-р Николета Кирчева, д-р Росита Кокотанекова и д-р Росица Паунова са тазгодишните носителки на националното отличиe „За жените в науката“ за България. Престижната награда им бе присъдена за техните новаторски научни идеи на официална церемония в Софийски университет „Свети Климент Охридски“ със специалното участие на г-жа Илияна Йотова, вицепрезидент на Република България. Събитието бе уважено още от Васил Терзиев, кмет на Столична община, проф. Генка Петрова, зам.-министър на образованието и науката, Елена Шекерлетова, зам.-министър на външните работи и председател на Националната комисия за ЮНЕСКО – България, и бе гледано на живо от множество официални гости, представители на научната общност и журналисти.

„За жените в науката“ на L'Oréal и ЮНЕСКО са сред най-реномираните и очаквани ежегодни отличия в научната общност в България, предоставящи финансова подкрепа на млади жени учени. Отличията имат за цел да подкрепят техните научноизследователски кариери и да ги вдъхновят да разкрият целия си научен потенциал. Трите изключителни победителки за тaзи година бяха наградени с по 5000 евро всяка за своите амбициозни научни проекти в областите физика, химия и медицина. Всеки един от тези проекти е впечатляващ със своя висок потенциал за глобална приложимост и социална значимост.

Проектът, с който д-р Николета Кирчева впечатли журито на „За жените в науката“ за 2023 г., е фокусиран върху разработването на алтернативна антибиотична терапия с фокус върху използването на метали с антибактериално действие като сребро и галий. Основната задача е да се проучи детайлно как тези елементи, които не са естествена част от организма, проявяват лечебен ефект. Изследванията на Николета ще предоставят основа за разработка на нови метал-базирани лекарства с насочено действие. Успехът й потенциално би помогнал за разрешаване и на зачестилия проблем със злоупотребата с антибиотици и все по-масовата резистентност към тях, което води до трудности в лечението на различни сериозни заболявания. Това прави проекта на Николета не само интересен, но и изключително актуален и с голямо глобално значение. В момента тя е главен асистент в Института по оптически материали и технологии „Акад. Йордан Малиновски“ – БАН.

Снимка: Жените в науката

Д-р Росита Кокотанекова е името на втората победителка по програмата „За жените в науката“ тази година. Тя е талантлив астроном с обширен опит в  изучаването на малки небесни тела, което представлява рядко изследвана област в България. Нейният принос към проучването на астероиди е отличен от Международния астрономически съюз, който кръщава един от тях с нейното име. Проектът на Росита се фокусира върху изследването на еволюцията на кометите, където се съдържа ключова информация за началото на Слънчевата система и факторите, които са допринесли за развитието на живота на Земята. Изследванията й включват обработка на данни от Кентаври и участие в мисията на Европейската космическа агенция – Comet Interceptor. Познанията, които ще се придобият при успешно изпълнение на проекта, не само ще разширят общото разбиране за кометите, но и ще предоставят възможности за бъдещ добив на полезни ресурси в космоса. В момента Росита е главен асистент в Института по астрономия с Национална астрономическа обсерватория към БАН.

Снимка: Жените в науката

Третата победителка за 2023 г. д-р Росица Паунова, която има изявен интерес да развива невронауката у нас и в Европа, е асистент и редовен докторант в Катедра по психиатрия и медицинска психология към Медицински университет – Пловдив. Нейният проект изследва негативните форми на шизофрения чрез функционален ядрено-магнитен резонанс и методи, базирани на изкуствен интелект. Целта му е да допринесе за по-добро разбиране и управление на менталните заболявания с цел подобряване на качеството на живот на засегнатите лица. Проектът на Росица е с огромна социална значимост, предвид националната статистика – броят на лекуваните пациенти с шизофрения в България за 2022 г. е над 16 000, от които поне 2000 със значителни негативни симптоми, които водят до това те да са трайно неработоспособни и в тежест за себе си и за околните.

Снимка: Жените в науката

Oще информация за победителките можете да откриете в специалната дигитална брошура за тях тук.

Тази година националната програма „За жените в науката“ се провежда в България за 13-и пореден път в партньорство между L'Oréal България, СУ „Св. Климент Охридски“ и Националната комисия за ЮНЕСКО – България. Това е седма поредна година, в която г-жа Илияна Йотова, вицепрезидент на Република България, подкрепя с присъствието си каузата на L'Oréal и ЮНЕСКО за повече жени в науката. Събитието бе уважено още от редица официални лица и висши представители на научната общност, сред които акад. Юлиан Ревалски, председател на БАН, акад. проф. Николай Витанов, зам.-ректор на СУ „Св. Климент Охридски“ и председател на Журито на „За жените в науката“ 2023, и други.

„През последните 25 години, Фондация L'Oréal и ЮНЕСКО работят усилено за изграждането на едно по-равноправно бъдеще в науката, в което жените учени имат равни възможности и заслужено признание за приноса си в решаването на глобалните предизвикателства. Успяхме да подкрепим повече от 4100 жени от  различни научни области по целия свят. А 7 от всички наградени дами в света в рамките на международната програма вече са спечелили Нобелова награда за наука! Изключително горда съм, че вече 13 години провеждаме тази програма в България и сме наградили 36 невероятни местни млади жени учени. Високите постижения на тяхната изследователска работа са доказателство за нашето мото, че светът има нужда от наука, а науката – от жени!“– каза Ваня Панайотова, генерален мениджър на L'Oréal за България и региона Адриатика-Балкани и Румъния, по време на церемонията по награждаването на тазгодишните носителки на отличието „За жените в науката“.

Снимка: Жените в науката

През 2023 г. програмата в България получи и силна медийна подкрепа от страна на: БТА, Стандарт, Мениджър, Телеграф, БНР, Информационна агенция „Фокус“, Dir.bg, Cosmopolitan, GRAZIA, Glamour, сп. Жената Днес, Novinite.bg, Jenite.bg, Mika Magazine, сп. Наука, View Sofia, Momichetata.com, Bela.bg, Code Health TV.

Новото четиринадесето издание на „За жените в науката“ предстои да започне с отваряне на приема на кандидатури на 1 януари 2024 г. в търсене на най-талантливите българки учени. Подробна информация за „За жените в науката“ е налична на официалния уебсайт на програмата: www.zajenitevnaukata.bg.

Националната програма „За жените в науката“

Националната програма е част от глобалната програма на L'Oréal–ЮНЕСКО „За жените в науката“, създадена, за да отличава и подкрепя жените, чиито постижения допринасят за развитието на науката, както и за да осигури стимул и подкрепа на обещаващи млади жени учени със значими изследователски проекти.

Националните отличия „За жените в науката“ на L'Oréal–ЮНЕСКО се отпускат за проекти, които се реализират в съответната страна. Те съществуват в повече от 110 страни, а в България се появяват за първи път през 2010 година.

Глобалната програма „За жените в науката“

Глобалната програма „За жените в науката“ е създадена през 1998 година, когато L'Oréal и ЮНЕСКО обединяват усилията си в подкрепа на жени учени в областта на природните науки и за популяризиране на научния им труд, като основават Наградите „За жените в науката“. Днес инициативата се е разраснала значително в международен план, включвайки още национални и регионални отличия. С годините програмата „За жените в науката“ се е утвърдила като глобална инициатива, която вече я подкрепила над 4100 жени от над 110 държави.