"Бягство от Москва"

Сцена от представлението с Димитър Захариев (вляво) и Лъчезар Кацарски
Снимка: ДТ-Благоевград

Крeмена Димитрова

И извън София има прекрасни спектакли, които не са за изпускане. В поредица от текстове Edna.bg ще се опита да ви ги представи.

Започваме с номинирания за "Аскеер" спектакъл на ДТ–Благоевград – "Бягство от Москва" по пиесата на Уилям Никълсън. Режисьор е Петър Пейков, сценографията и костюмите са на Юлияна Войкова–Нойман, а в ролите ще видим Албена Чобанова (номинация за "Аскеер" през 2011 г. за главна женска роля), Лъчезар Кацарски и Димитър Захариев – гост.

"Отстъпление от Москва'', както е оригиналното заглавие на брилянтната британска пиеса на Уилям Никълсън, няма нищо общо нито с военната тематика, нито с руската столица. Заглавието обаче много точно съответства на стройната система от метафори, заложени от автора и прекрасно поставени на сцена от екипа на спектакъла.

Москва, както знаем от вечната класика на Чехов "Три сестри", е символ на обетованата земя, на недостижимата любов и щастие. Бягството от там може да бъде разбрано като отказ от мечтата. В този смисъл Никълсън разглежда брака като отстъпление от щастието. Бягство.

Бракът е борба за оцеляване, бойно поле, което сблъсква двама непримирими противника, използващи всякакъв арсенал от средства за манипулация и надмощие. Децата в тази битка по дефиниция са жертва. Бракът е война, която започва с добри намерения. Залагайки на този ключ, режисьорът Петър Пейков е избрал военни маршове като музикален фон, тромпетни сигнали за начало на всяка сцена, маршови стъпки на ботуши и милитъри звучене на всяка сцена - своеобразна битка за печелене на войната. Всичко е решено в строго фиксиран ритъм - и жестовете, и дуелът с реплики, понякога толкова нагорещен, че словесни шрапнели заплашват да засегнат някой по-чувствителен зрител.

Актьорската игра на триото зашеметява с детайлност и пълно потапяне в историята и персонажите. А сюжетът не е нищо ново под слънцето. В навечерието на годишнина от сватбата съпругът напуска семейното огнище заради любовницата си, а рядко навестяващият дома пораснал син е неволно замесен и поставен в ролята на арбитър на разразилата се семейна война. В последващите сцени на надцакване, изнудване, ожесточено бранене на душевни територии най-добра е Албена Чобанова, която съвсем с право бе номинирана за най-добра актриса в главна роля от Академия "А’аскеер".

Женствена, секси и предизвикателно закачлива в пясъчните костюми с кройки от американската мода на 50-те (страхотна работа на Юлияна Войкова-Нoйман) редовата актриса на Благоевградския театър е истинска фурия, която по мощ и въздействие може да мери стихията си с Бойка Велкова. Албена Чобанова е истинско откритие и всеки театър би се гордял да я има в трупата си. Достойно й партнира Лъчезар Кацарски, който играе един понапълнял, апатичен и като че ли уморен от живота лъв. Чудесен и неотстъпващ им на сцената е младият Димитър Захариев, доскорошен студент, а сега – млад актьор със сериозна и запомняща се роля.

Поднесена с чувство за хумор и перфектно изработена ритмична партитура, драмата на Никълсън непрекъснато ни напомня, че бракът е жестока война. Война, в която най-страшна е безмълвната конспирация на силния срещу слабия. Трябва ли да изпитвам вина, ако спася себе си, а оставя другаря си? Вината на оцелелия е, не че убива другия, а че не му помага да живее. По-силният може да оцелее само, ако изостави по-слабия. Става въпрос за ситуация, в която със сигурност всички ще умрат.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти