Edna история: Как българското кисело мляко става хит в Япония

От 1972 г. досега българското кисело мляко е неразривно свързано с ежедневието на японците — повече от половината домакинства го консумират редовно. През различните десетилетия японците развиват истинска страст към „Meiji Българско кисело мляко“ – емблематичен продукт, който не просто стига до техните благоприятни очаквания, а преобръща представа им за киселото като десертна и сладка храна. Повече разказват панелистите от "На кафе" по NOVA.

Началото: от Осака до японските домове

Пътят започва на ЕКСПО 1970 в Осака – първото знакомство на японците с изчистения, неподсладен вкус на българската бактерия lactobacillus bulgaricus. В началото била възприета като „прекалено кисела“, но с упорита маркетингова стратегия, която наблягала на автентичния бранд „България“, надеждата „освежаваща киселина“ стана ключова асоциация .

През май 1972 Meiji получава официално разрешение да използва името България, а от декември 1973 г. „Meiji Bulgaria Yogurt“ се появява на пазара.

Трансформация и успех

Маркетингът не е просто реклама – над 50 % от бюджета за млечни продукти на Meiji се инвестира в този бранд. Телевизионни кампании, звуково лого, редизайн на опаковката (38 промени до днес!) – всичко работи на една мисия: българското кисело мляко да се връчи на японците като символ на здравословен живот и дълголетие.

Днес Meiji държи около 20 % от пазара на кисело мляко в Япония – среден дневен обем: 1,5 милиона кофички, пише NOVA. Годишно това прави около 200 млн продадени порции, а всяка сутрин над 24 млн японци започват деня си с българско кисело мляко.

Понякога с усмивка: японски гласове

От субредит „r/bulgaria“:

„Meiji Bulgarian Yogurt is one of the most popular yogurts in Japan… Improved gut health and bowel movements… linked to improved cholesterol levels.“ 

Друг потребител споделя:

„…остах супер впечатлен. Продават го подсладено, с плодове и т. н. … Много ми хареса лично…“ 

И още:

„…в Япония България е синоним на киселото мляко… Почти всички в Страната на изгряващото слънце го знаят и асоциират с вашата родина“

По-многопластов мост между култури

Продуктът не е просто храна, а символ: мост между България и Япония. По думите на доц. Мария Йотова – той „е много повече от храна, то е мост между културите… в глобализиращ се свят“.

Съвместни форуми, университетски програми, идеята за изследователски институт – всичко това е следствие на една национална инициатива, която започна от проста кофичка кисело мляко и доведе до укрепени икономически, културни и научни връзки.

Японската привързаност към българското кисело мляко не е просто предпочитание към вкуса. Тя е дълбоко микро-културно явление, продукт на умела маркетингова дипломация, доказателства за здравословни ползи и силен национален бранд. От експото в Осака до всяко японско домакинство през 2025 г., българското кисело мляко продължава да обединява две на пръв поглед далечни нации — с грижа за здравето, традицията и дълголетието.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Edna пита

Оферти