От 1972 г. досега българското кисело мляко е неразривно свързано с ежедневието на японците — повече от половината домакинства го консумират редовно. През различните десетилетия японците развиват истинска страст към „Meiji Българско кисело мляко“ – емблематичен продукт, който не просто стига до техните благоприятни очаквания, а преобръща представа им за киселото като десертна и сладка храна. Повече разказват панелистите от "На кафе" по NOVA.
Началото: от Осака до японските домове
Пътят започва на ЕКСПО 1970 в Осака – първото знакомство на японците с изчистения, неподсладен вкус на българската бактерия lactobacillus bulgaricus. В началото била възприета като „прекалено кисела“, но с упорита маркетингова стратегия, която наблягала на автентичния бранд „България“, надеждата „освежаваща киселина“ стана ключова асоциация .
През май 1972 Meiji получава официално разрешение да използва името България, а от декември 1973 г. „Meiji Bulgaria Yogurt“ се появява на пазара.
Трансформация и успех
Маркетингът не е просто реклама – над 50 % от бюджета за млечни продукти на Meiji се инвестира в този бранд. Телевизионни кампании, звуково лого, редизайн на опаковката (38 промени до днес!) – всичко работи на една мисия: българското кисело мляко да се връчи на японците като символ на здравословен живот и дълголетие.
Днес Meiji държи около 20 % от пазара на кисело мляко в Япония – среден дневен обем: 1,5 милиона кофички, пише NOVA. Годишно това прави около 200 млн продадени порции, а всяка сутрин над 24 млн японци започват деня си с българско кисело мляко.
Понякога с усмивка: японски гласове
От субредит „r/bulgaria“:
„Meiji Bulgarian Yogurt is one of the most popular yogurts in Japan… Improved gut health and bowel movements… linked to improved cholesterol levels.“
Друг потребител споделя:
„…остах супер впечатлен. Продават го подсладено, с плодове и т. н. … Много ми хареса лично…“
И още:
„…в Япония България е синоним на киселото мляко… Почти всички в Страната на изгряващото слънце го знаят и асоциират с вашата родина“
По-многопластов мост между култури
Продуктът не е просто храна, а символ: мост между България и Япония. По думите на доц. Мария Йотова – той „е много повече от храна, то е мост между културите… в глобализиращ се свят“.
Съвместни форуми, университетски програми, идеята за изследователски институт – всичко това е следствие на една национална инициатива, която започна от проста кофичка кисело мляко и доведе до укрепени икономически, културни и научни връзки.
Японската привързаност към българското кисело мляко не е просто предпочитание към вкуса. Тя е дълбоко микро-културно явление, продукт на умела маркетингова дипломация, доказателства за здравословни ползи и силен национален бранд. От експото в Осака до всяко японско домакинство през 2025 г., българското кисело мляко продължава да обединява две на пръв поглед далечни нации — с грижа за здравето, традицията и дълголетието.