Ще възкреси ли феноменът „Барбенхаймер“ киното?

барби опенхаймер
Снимка: Warner Bros. / Universal

Филмовото лято на 2023 година дотук не може да се похвали с комерсиални успехи въпреки привидно големите заглавия, които излязоха по кината досега. „Бързи и яростни 10“, „Индиана Джоунс и реликвата на съдбата“ и „Трансформърс: Възходът на зверовете“ не впечатлиха никого и това се материализира под формата на слаби приходи и ниски проценти на критическо одобрение.

Своеобразната черешка на тортата бе „Светкавицата“, монументален маркетингов провал, който ще струва над 200 милиона долара на Warner Brothers и ще остане в историята като паметник на абсурдния мениджмънт на интелектуалната собственост на DC Comics от филмовото студио. Самият филм по всяка вероятност бе най-добрият през това лято дотук откъм художествени качества и емоционален заряд, но рекламната му кампания безапелационно го погреба комерсиално.

Киноиндустрията трудно понася всички тези удари във времена, които така или иначе са турбулентни в Холивуд. Гилдията на сценаристите е в стачка от вече повече от два месеца, което стопира редица филмови продукции и седмични телевизионни шоута, а сега същият пример ще последва и гилдията на екранните актьори. Подобна едновременна двойна стачка не е била виждана от 70-те години на миналия век.

Причината за недоволството на работещите хора в сектора е пословичната корпоративна алчност на студията, които желаят да използват увеличения капацитет на изкуствения интелект в наши дни, за да притежават имиджовите права на актьорите и да намалят драстично ролята на сценаристите в продукциите. Никой не знае дали това не е бъдещето на редица професии и извън киносектора, но е очевидно, че там нещата се случват първо.

В този мрачен момент за седмото изкуство една-единствена надежда огрява опразнените киносалони: странният Интернет феномен „Барбенхаймер“, роден вследствие на факта, че тази седмица по кината едновременно ще излязат тотално разнопосочните жанрово филми „Барби“ и „Опенхаймер“. И двете ленти са масово очаквани, макар и по различни причини.

Тези очаквания доведоха до редица meme-та, или meme-ове, ако предпочитате английското произношение на непреводимата думичка: смесени постери на двата филма; колажи на кина, където ще се прожектира едната и съответно другата лента; и заигравки с актьорските състави на двете продукции, изпълнени със суперзвезди. Редица кина в САЩ дори успяха да разпродадат десетки хиляди double feature билети, или билети, даващи достъп до последователни прожекции на двата филма.

барби опенхаймер
Снимка: Warner Bros. / Universal

Феноменът „Барбенхаймер“ всъщност има по-тъмни корени, далеч от колективното чувство за хумор на Интернет: Warner Brothers датират премиерата на „Барби“ на една и съща дата с „Опенхаймер“ с идеята да отнемат от публиката на новия филм на Кристофър Нолан, който се раздели със студиото след почти 20 години съвместна успешна работа. „Опенхаймер“ е първата продукция на Нолан за Universal.

Разбира се, и тук, както и в случая с маркетинга на „Светкавицата“, действията на Warner Bros. са отвъд границите на човешката логика. Техният филм има съвсем различна целева аудитория от тази на „Опенхаймер“ и с насрочването на премиерата на „Барби“ за същата дата като новия филм на Нолан, те не постигат нищо особено в своя полза, нито пък в ущърб на режисьора или новите му сътрудници в Universal.

Но сега, вследствие на популяризирането на „Барбенхаймер“, и двата филма по всяка вероятност ще бъдат гледани от дори повече хора, отколкото иначе щяха. И това в крайна сметка е най-хубавото нещо и за двете продукции, както и за индустрията като цяло, която има отчаяна нужда да генерира зрителски интерес това лято. Режисьорите и на двата проекта заслужават да пожънат успех.

барби опенхаймер
Снимка: Warner Bros. / Universal

Името на Кристофър Нолан вече е част от пантеона на легендите в Холивуд. Изключителната му отдаденост към киното във всеки негов аспект, технологичните иновации, които е извършил или е спомогнал да бъдат извършени през последните 20 години, и безупречната му работа по хитове като „Мементо“, „Черният рицар“, „Генезис“ и „Дюнкерк“ са го превърнали в име с изключителна тежест и режисьор, на когото всеки актьор, без изключение, вдига телефона.

Човекът, който иска да спаси киното: Великият режисьор Кристофър Нолан на 50!

Грета Гъруиг очевидно не е толкова прочута, но репутацията ѝ също е страхотна, макар и не от толкова години. Работата ѝ по независими продукции с нейния партньор в живота и в професията Ноа Баумбах e отличен пример за модерен американски артистизъм, лишен от комерсиализъм и пропит с мисъл. Филми като „Госпожица Америка“ и „Франсес Ха“ не се ползват с широка популярност, но са запомнени от фестивалната публика като култови класики.

барби опенхаймер
Снимка: Warner Bros. / Universal

Соловите проекти на Гъруиг като режисьор дотук са били неизменно номинирани за „Оскар“ за най-добър филм: „Лейди Бърд“ от 2017 година и „Малки жени“ от 2019-та. На фона на толкова продукции, създадени извън Холивуд и неговите понякога репресивни творчески рамки, за мнозина бе шок, че именно тя и Баумбах написаха сценарий за филма „Барби“, че този сценарий получи зелена светлина от студио като Warner Brothers и че пак тя ще режисира лентата.

Това бе и основната причина звезди от калибъра на Марго Роби и Райън Гослинг да се съгласят да играят главните роли, които в края на краищата са просто живи кукли. И двамата изпълнители са показали през кариерите си, че имат високи стандарти към ролите, които приемат да играят, и присъствието на Гъруиг в режисьорския стол и сценарият явно бяха достатъчни, за да ги накарат да приемат да бъдат Барби и Кен.

барби опенхаймер
Снимка: Warner Bros. / Universal

На пъстрия фон на „Барбенхаймер“ по кината тази седмица е и друг хит с потенциал да генерира силен зрителски интерес и приходи за киносалоните: „Мисията невъзможна: Пълна разплата – Част I“. Универсалното критическо одобрение и очакванията за фантастично заснет, практически изпълнен екшън без компютърно генерирани изображения вече са стандартни изисквания към филмите с Том Круз, които той очевидно отново е покрил, но за него вече съм писал достатъчно.

Филмовата звезда: Един изчезващ вид

Носталгията в киното и телевизията - най-сладкият опиат за сърцето

Пътеводната звезда на киното през 2022 година – и не само

В крайна сметка наистина е хубаво, че на фона на немалкото негативни новини от Холивуд от последните седмици, по киносалоните най-после отново има филми, които могат да бъдат препоръчани безрезервно и директно. Независимо дали търсите летен блокбъстър от старата школа, фентъзи комедия за любимите кукли от детството ви или епичен биографичен филм за бащата на атомната бомба, киносалонът е вашето идеално бягство от жегата в момента.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти