Как да се храним при нощна активност

Как да се храним при нощна активност
Снимка: netinfo

Човешкият организъм е пригоден за дневна активност, но много хора работят или се забавляват нощем. Това води до сериозни промени в хранителните навици.

Известно е, че секрециите в организма са подложени на ритмичност, която е стриктно свързана със смяната на деня и нощта. Хормонът на растежа, например, се отделя нощем по време на сън. Той е важен не само през детско-юношеската възраст, а и по-късно при възрастните индивиди, тъй като стимулира поддръжката на добра мускулна и костна маса за сметка на мастната тъкан. 

Нови изследвания показват взаимна свързаност между недостига на сън при децата и наднормено тегло. Това вероятно се дължи и на хормона кортизола. Кортизолът или стресовия хормон, също се отделя през нощта. Той предизвиква увеличение на кръвната захар, която се произвежда от черния дроб, съобразено с факта, че нощем няма хранителен източник на глюкоза, а мозъкът и еритроцитите са абсолютно зависими от нея.

Инсулинът, нужен, за да се усвои глюкозата от повечето клетки, се отделя в по-големи количества по време на сън, независимо дали той е дневен или нощен. Затова, ако човек работи през нощта, повишава нуждите си от глюкоза, заради увеличената консумация на енергия и спонтанно приема въглехидратна храна - секретира минимално количество инсулин, тъй като будува и кръвната му захар е много висока. 

През деня, когато човекът с нощна активност спи, се развива обратният процес и с времето дерегулацията на тази система може да доведе до диабет тип 2. 

Друг факт е, че въглехидратната храна води до сънливост и нейната консумация през нощта може да предизвика спад на ефективността на труда, а даже и до грешки водещи до пътни и трудови катастрофи. Същото се отнася и за количеството храна - колкото по-обилно е храненето преди нощна смяна, толкова по-голям е рискът от сънливост. Белтъчините и лекото хранене, пък увеличават бодростта.

Самотните мореплаватели например, се хранят много малко, но процентът на поетите от тях белтъчини на ден е изключително висок, за да могат да се задоволяват с малко сън. Логично е значи при нощен труд да се консумира малко количество лесно усвоима белтъчна храна. Какво означава това? 

Най-добри източници на белтъчини са месните и млечните продукти. За храносмилането на месото и на прясното мляко обаче е нужна солна киселина, чиято стомашна секреция е почти нулева през нощта. Затова най-подходящите храни за нощно будуване са киселото мляко, изварата и сиренето, чиито белтъчини са предварително подготвени за усвояване от киселината на полезни бактерии.

Друг тип храни, които са с добро нощно действие са плодовете, защото плодовата захар се усвоява от клетките без помощта на инсулина. 

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Оферти