Защо да правим йога преди и по време на бременността?

Светла Иванова
Снимка: Личен архив

Не можете да си представите колко големи физически, емоционални и духовни ползи има практикуването на йога преди и по време на бременността.

Преди да заченете, е добре да се подготвите за ролята ви на създател на нов живот, да превъзмогнете страховете и притесненията ви, свързани със създаването на дете, да увеличите жизнеността и да премахнете енергийните блокажи. Това ще създаде благоприятна среда за бебето и ще ви помогне да израснете и осъзнаете какво ви предстои.

Ще изброя и някои от ползите през бременността – увеличава се гъвкавостта и подвижността, укрепват се коремните, гръбначните мускули и тези на тазовото дъно, подобрява се стойката, кръвообращението, работата на сърцето, имунната и храносмилателната система, увеличава се нивото на кислород за майката и бебето, жената се подготвя за лесно раждане. С две думи заниманията помагат на майката да изживее своята бременност пълноценно и осъзнато. Да бъде изпълнена с енергия и радост, да изгради по-силна връзка с растящото в нея дете и активно да участва в сътворяването на новия живот, който носи.

Ще ви дам пример само с няколко асани, които аз практикувах до последните месеци на двете ми бременности и включих в диска ми „Моята програма – йога за бъдещи майки“. Препоръчвам обаче да посещавате специализирани часове по йога за бременни, защото там ще изготвят практиката ви според това в кой триместър сте, дали имате някакви усложнения, свързани с бременността и ще съобразят упражненията според протичането на вашата бременност.

От изправено положение с издишване, раздалечени крака и обърнати пръсти на краката навън започнете да свивате коленете и да спускате бавно тялото към земята. Гърбът е изправен, дланите са събрани пред гърдите или поставени на бедрата. Под стъпалата може да се поставят възглавнички, ако не опират петите в земята. В крайната позиция дишайте нормално. Лактите на ръцете притискат и разтварят вътрешната страна на бедрата. Изправете се с вдишване по същия начин или просто се подпирате с длани между стъпалата. Повторете 3 пъти, ако не изпитвате дискомфорт. Може да се подпирате също на облегалката на стол или гърба, главата и седалището към стена.

Позата заздравява мускулите на бедрата и прасците и предпазва от крампи и задържане на течности. Подготвя тялото за раждането и помага на бебето да застане в подходяща позиция, като отваря и освобождава пространство за него. Подобрява храносмилането и облекчава запека и подуването на стомаха.

Трябва обаче да се избягва пълното приклякане в първи триместър и изпълнението на позата при наличие на болка или напрежение в ханша, при стеснение на маточната шийка, плацента превия, предишно преждевременно раждане, хемороиди и бебе с обратно предлежание.

Застанете на колене и длани. Краката са раздалечени. С издишване повдигнете таза нагоре, петите докосват земята, гърбът се издължава, челото се насочва към земята. Ръцете и гърбът образуват права линия.

Почувствайте как се тонизира тялото и се разтягат раменете, прасците, пищялите и ръцете. Позата подобрява безсънието, храносмилането, действа терапевтично при високо кръвно налягане, астма, ишиас и синузит. Облекчава се главоболието, болките в гърба и умората.  

Избягвайте през последните 3 месеца, при наличие на силни болки в гърба, ниско кръвно налягане и гадене. Останете няколко секунди и после направете почивка. Може да повторите 3 пъти.

Легнете по гръб, ако това не предизвиква дискомфорт. Свийте краката в коленете отстрани на корема, за да не го притискате. С лява ръка хванете ляво стъпало или палец, с дясна – дясно. Залюлейте се 5-6 пъти леко наляво и дясно, за да направите масаж на кръста и гърба.

Позата помага за освобождаване на газовете, при запек и болки в гърба. Отпуска прешлените на гръбначния стълб и увеличава притока на кръв към вътрешните органи.

Не забравяйте и положителното мислене! В този период е важно да го предадете на бебето ви. Разтворете широко ръце, вдишайте и напълнете гръдния кош с въздух сякаш приемате енергия от Вселената. С издишване допрете длани до корема ви или просто се прегърнете, предавайки мислено приетата енергия на бебето си.

Отделете и време за релаксация. Отпуснете се. Свържете се мислено със своето бебе. Представете си го с качествата, чертите и дарбите, които искате да притежава. Кажете му, че го обичате. Благословете го като негова първа орисница.

Ако позата по гръб не ви е удобна, или сте в последния триместър, легнете на лявата си страна, за да не притискате вена Кава.

Скъпи, бъдещи майки! Завършила съм единствения проведен досега в България курс за инструктори по йога по време на бременността. Каня ви на моите практики за йога за бременни всеки понеделник и четвъртък от 10.30 до 12 ч. в студио Метасенс, на бул. България 98 и всяка сряда и неделя от 11.00 до 12.30 ч. в студио Сантоша, на ул. Георги Бенковски 11

Отново тук може да се запишете на лекция по тема: "Раждане – етапи, дишане. Възстановяване след раждането. Масаж на бебето. Йога – мама и бебе." – на 1-ви ноември от 12.30 до 13.30 ч.

Повече за другите ми часове може да видите ТУК.

Още по темата:

Йога за бременни

Йога упражнения "мама с бебе"

Как да се раздвижим заедно с децата си

Пишете на Светла Иванова на edna@netinfo.bg.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Каква зимнина ще правите това лято?

Абонамент