Защо чаят е толкова полезен?

За родина на чая се приемат Индия и Китай
Снимка: sxc.hu

Чаят е добре позната и любима напитка на много хора. В Европа я познаваме от 15 век благодарение на португалските мореплаватели, но чаят има дългогодишна история като част от културния бит в Индия, Китай, Япония, Шри Ланка, Бразилия и други страни. На кратко - напитката се получава от вечно зеленото и влаголюбиво чаено растение.

Има много разновидности на чаената напитка, но черният, зеленият и чаят Оолонг са основните видове.

Черният чай се приготвя от листата на зеления, които се подлагат на окисление или ферментация и от тях се получава червеникаво оцветена напитка.
Чаят Оолонг е леко ферментирал чай.
Зеленият чай е неферментирал чай от изсушени чаени листа. Чаят може да бъде оцветяван с естествени растителни оцветители, както и към него да се прибавят други аромати - като жасмин и бергамот.
Билковият чай е по-скоро отвара, получавана от други, предимно лечебни растения - изсушени стъбла, цветове, корени, листа. Този вид е любим на много хора, тъй като не съдържа кофеин.

Ако се чудите кое толкова му е полезното на чая, сега ще разберете - в правилно приготвената чаена напитка са открити повече от 100 вещества, които преминават в чаената запарка. Действа ободряващо, благодарение на полифенолите, които забавят абсорбцията на съдържащия се в него кофеин, и така удължават тонизиращото действие.

Що се отнася до кофеина, той е естествено вещество открито в листата, семената и плодовете на повече от 100 растения. Най-известните източници на кофеин са кафето, какаото, плодовете на колата и чаените листа. Кафето и чаят съдържат и други вещества с подобно на кофеина действие (теофилин и теобромин). Наред с тонизиращото си действие, кофеинът оказва благоприятно действие върху дихателните пътища, като подобрява техните функции, както и леко засилване на отделянето на урина.

Умереният прием на кофеин стимулира сърдечната дейност без да предизвиква неблагоприятно състояние на аритмия (неправилен сърдечен ритъм). Чаените листа съдържат 2-3% кофеин, както и каротини, тиамин (витамин В1), рибофлавин (витамин В2), пантотенова киселина, флуорид, който укрепва зъбния емайл и съдейства за намаляване на риска от образуване на зъбни кариеси. Наличните танини в чая могат да повлияват върху един ензим в слюнката (слюнчена амилаза), който започва усвояването на въглехидратите още в устата и така да спомогнат за намаляване на риска от предизвикване на кариес след консумация на въглехидратни храни.

Чаят съдейства на смилателните сокове в стомаха да работят по-добре. Той подпомага действието на стомашните мускули и намалява твърдостта на хранителните хапки в стомаха. Ето защо, чаят се пие най-често по време или след хранене. Тъй като топлите напитки по-бързо се резорбират от организма, чаят е превъзходен източник на течности по време и след физически упражнения, като спомага за набавянето на течности и за ободряване.

Чаените листа са богати на антиоксиданти - вещества, които обезвреждат натрупаните в излишък свободни радикали в клетките на организма и съдействат за намаляване на риска от редица заболявания. Зеленият и черният чай съдържат еднакво количествоантиоксиданти (флавоноиди), но в черния чай те са по-сложни комплексни вещества.

Използването на лечебните и тонизиращи свойства на чая е възможно при правилно приготвен чай и при положение, че се познават сортовете чай и въздействието им върху организма. Слаб чай могат да пият всички, но силен чай не се препоръчва за малки деца, бременни и кърмещи жени и хора, чувствителни към кофеин.

Пратете ни на Edna@netinfocompany.com вашата любима рецепта за приготвяне на чай!

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Каква зимнина ще правите това лято?

Абонамент