С какво е полезен манганът

Най-високи нива на манган има в костите ни
Снимка: Thinkstock

Манганът е микроелемент, който участва в много ензимни системи в организма. Той се съдържа в редица природни източници, но се появява само в много малки количества в човешките тъкани. Тялото ни съдържа общо 15-20 милиграма манган, повечето от които се намират в костите, а останалата част - в бъбреците, черния дроб, панкреаса, хипофизата и надбъбречните жлези, пише "Gotvach.bg".

Функции на мангана
Манганът активира ензимите, отговорни за усвояване на някои основни хранителни вещества, включително и биотин, тиамин, аскорбинова киселина и холин. Той е катализатор за синтеза на мастни киселини и холестерол, улеснява метаболизма на протеините и въглехидратите, а също може да участва и в производството на половите хормони и поддържане на репродуктивното здраве. В допълнение, манганът активира ензими, известни като гликолсилтрансерфераза и ксилозилтрансфераза, които са важни при формирането на костите.

Манганът е от съществено значение за образуване на тироксин - главният хормон на щитовидната жлеза, който гарантира нормалното функциониране на централната нервна система и регулира нивата на кръвната захар.

Дефицит на манган
Дефицитът на манган е свързан с гадене, повръщане, лош глюкозен толеранс (високи нива на кръвната захар), кожен обрив, загуба на цвят на косата, ниски нива на холестерола, замайване, загуба на слух и нарушена функция на репродуктивната система. Тежкият манганов дефицит при кърмачетата може да доведе до парализа, гърчове, слепота и глухота.

Важно е да се подчертае обаче, че дефицит на манган се среща доста рядко. Повечето случаи на манганова токсичност се наблюдават при промишлените работници, които са изложени на манганов прах. Тези работници развиват проблеми, свързани с нервната система, сходни с болестта на Паркинсон. Институтът по медицина в Националната академия на науките на САЩ е установил следните допустими горни всмукателни нива (UL) за манган:

* Бебета: не трябва да им се дават манганови добавки.
* 1-3 години: 2 милиграма.
* 4-8 години: 3 милиграма.
* 9-13 години: 6 милиграма.
* 14-18 години, в т.ч. бременни и кърмещи жени: 9 милиграма.
* Над 19 години, в т.ч. бременни и кърмещи жени: 11 милиграма.

Значителни количества манган могат да бъдат загубени при преработката на храни, особено при смилането на пълнозърнести култури за  производство на брашно или при готвене на бобови култури. Както и цинка, манганът е минерал, който може да се отделя в значително количество чрез потта и индивиди, които минават през периоди на прекомерно изпотяване, могат да бъдат с повишен риск от дефицит на манган. Също така хора с хронични заболявания на черния дроб и жлъчния мехур могат да се нуждаят от по-голямо количество манган.

Действието на оралните контрацептиви и антиациди може да се повлияе от усвояването на манган.

Предозиране на манган
Ако се приемат твърде големи количества манган, той се задържа в костите и става причина за развитието на т.нар. "манганов рахит", но само при
животните. При хората за щастие това състояние не е наблюдавано, но честото предозиране може да причини недостатъчен синтез на холестерол, а в някои случаи - отоци и дерматити.

Ползи от мангана
Манганът може да играе важна роля в превенцията и лечението на следните заболявания: алергия, астма, диабет, епилепсия, заболяване на сърцето, множествена склероза, остеопороза, пременструален синдром, ревматоиден артрит, шизофрения, напрежение и др. В полето на полезните му действия се включват отстраняването на умората, ускоряване на мускулните рефлекси и предотвратяване на остеопорозата.

Манганът ускорява заздравяването на хрущялните тъкани, което го прави жизнено важен елемент в диетата на хора, които имат ставни проблеми. Тъй като манганът има пряко участие във функциите на централната нервна система, той намалява нервното раздразнение и усилва паметта.

Храни, богати на манган
Отличен източник на манган са: синап, къдраво зеле, малини, ананас, марули, спанак, ряпа, кленов сироп, меласа, чесън, грозде, летни тикви, ягоди, овес, зелен фасул, кафяв ориз, боб, канела, мащерка, мента и куркума. В орехите, чая и кафето също има завидни количества манган. Много добри източници на манган са: праз, тофу, броколи, цвекло и пълнозърнеста пшеница.

Добри източници на манган са още: краставици, фъстъци, просо, ечемик, смокини, банани, киви, моркови и черен боб. Като хранителна добавка, манганът се среща в комплекс със сулфат, хлорид, пиколинат, глюконат и аминокиселини.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент