Плажен тенис – новата спортна страст

Плажен тенис – новата спортна страст
Снимка: Thinkstock

Биляна Божилова

Плажният тенис е микс между тенис, плажен волейбол и бадминтон. Голямо забавление за хора от всякакви възрасти, с различни нива на физическа подготовка. Идеален за семейства, групи от приятели и за разтоварващи тренировки на професионални спортисти. Правилата са лесни и има множество здравословни ползи.

Плажният тенис е спортна игра, която се появява едновременно на няколко места по света – Бразилия, Италия и Испания. През последните години става все по-популярна по световните плажни дестинации, като дори измества плажния волейбол. Сърцето на плажния тенис е в област Емилия-Романя в Италия. Практикува се, както като плажна игра за забавление, така и като конкурентен спорт със сериозен награден фонд.

Предимства на плажния тенис

За разлика от класическия тенис, плажният тенис е доста по-изгоден. Може да се играе на всеки плаж с минимални средства за ракети, топки и мрежа. Спортът е изключително забавен и развлекателен, подходящ за всякакви възрасти и нива на физическа подготовка.

Екипировка за плажен тенис

Плажният тенис се играе на изравнен пясък, без дупки и други неравности, с размерите на корт за плажен волейбол – дължина 16 метра и широчина 8 метра. Пясъкът трябва да е почистен от камъни, миди и други твърди предмети, за да се избегне нараняване на състезателите по време на игра.

Ракетата за плажен тенис е с плътна глава, изработена от високотехнологични материали (карбон, кевлар, титан) и не трябва да превишава 50 см дължина, 26 см ширина, с максимална ширина на профила 3,8 cm. Главата може да съдържа дупки с диаметър между 9 и 13 mm.

Мрежата се поставя на височина от 1,70 м над земята, като тя е с малък размер на квадрата, за да не позволява топката за плажен тенис да преминава през нея.

Играе се с топки от ниво 1 (т.е. с ниска компресия), оранжеви на цвят.

Основни правила при плажния тенис

Един мач може да се играе до 3 или до 5 сета. Избраният формат трябва да се обяви преди началото на състезанието.
Има различни методи на точкуване в един сет. Двата най-разпространени метода са "сет с предимство" и "тай-брек сет". Изборът трябва да се обяви преди началото на състезанието. Ако е избран методът "Тай-брек сет", трябва да се обяви също дали последният сет ще се играе като "тай-брек сет" или като "сет с предимство".

- "Сет с предимство" - първият отбор, който спечели 6 гейма, печели и сета, като спечелените геймове трябва да са с два повече от тези на противника. Ако е необходимо, сетът се продължава, докато се постигне разлика от два гейма. Стандартният гейм се точкува, както следва, като първо се обявява резултатът на сервиращия отбор: без точки – "love", първа точка – "15", втора точка – "30", трета точка – "40", четвърта точка – "гейм". Ако всеки от двата отбора спечели по три точки, резултатът е равен и трябва да се изиграе решителна точка.  

- "Тай-брек сет" - двойката, която спечели 6 гейма, печели и сета, като спечелените геймове трябва да са с два повече от тези на противника. Ако и двата отбора спечелят по шест гейма, трябва да бъде изигран тай-брек гейм. По време на тай-брек гейм резултатът се брои "нула", "1", "2", "3" и т.н. Отборът, който първи спечели седем точки печели "гейм" и "сет", като трябва да има разлика от две точки с опонента. Ако е необходимо, тай-брек геймът продължава, докато един от отборите спечели две точки повече от другия.

Изборът на поле и кой отбор да сервира и кой да посреща при началото на срещата се прави чрез жребий преди началото на разгрявката. Двойките сменят полетата след първия, третия и всеки следващ нечетен гейм на всеки сет. Отборите, също така, сменят полетата след края на всеки сет, освен в случаите, когато броя на геймовете в сета е четен, като в този случай отборите сменят полетата след края на първия гейм от следващия сет. По време на тай-брек гейм двойките трябва да сменят полетата на всеки четири точки.

Здравословни ползи от плажния тенис

Ползите за здравето от плажния тенис са неоспорими. От една страна тичането по пясъка е отлична кардио тренировка.

Играта с боси крака има благоприятен ефект върху стъпалата.

Доказано е, че плажните спортисти (волейболисти, тенисисти) имат с 18% по-плътни ахилесови сухожилия от останалите хора. Също така плантарните рефлексни зони се активират и кръвообращението на краката се подобрява значително. В резултат подуването на кожата и мускулната атрофия в стъпалата са сведени до минимум. Захващащите рефлекси на краката също се активират. Сухожилията, костите и ставните връзки се подсилват.

Плажният тенис подобрява координацията, гъвкавостта и цялостното физическо състояние. Помага за отслабване и поддържане на стегнато тяло.

Освен прякото влияние на потенциално вредните ултравиолетови лъчи и леки наранявания по време на игра, няма никакви други рискове за здравето, свързани с плажния тенис.

Отдавна плажът е място не само за релакс, но и за страхотни спортни занимания и забавления. Плажният тенис завладя плажовете по целия свят, пробвайте го и вие!

Припомнете си още:

Последен шанс за вмъкване в летните дрехи

Бърз метаболизъм на всяка възраст

Най-добрите постни заместители на месото

10 минути на ден за качествено отслабване

Как да си върнем плоското коремче?

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Каква зимнина ще правите това лято?

Абонамент