Отслабнете с дишане или правилото на 5 по 5

Отслабнете с дишане или правилото на 5 по 5
Снимка: Thinkstock

Велина Томова

Защо ядем? Защото сме гладни, вероятно ще кажете. Да, но и защото сме нервни, стресирани, липсва ни обич, разбиране или интересно занимание, което да уплътни вечерите.

Когато храната е компенсация за други липси, за отслабването ще ви помогне не диета, а справяне с въпросните липси – емоционални или психологически.

Ще ви разкажем историята на френската учителка Мартин, която успяла да отслабне с 10 килограма за два месеца само чрез дишане.

жена замислена релакс
Снимка: Pixels

Нейната история е много типична. Много стрес на работното място, защото Мартин преподавала в училище в предградията, колеги, които я потискат ежедневно и много малко свободно време.

Резултатът – успокояване с храна. Кифла за закуска, шоколад в междучасието и обилна вечеря като награда за преживяването на още един стресиращ ден.

Каквито и диети да пробвала, Мартин нямала успех, защото проблемът й бил не в храненето, а в стреса.

Нейният лекар д-р Дейвид О'Хер я посъветвал да опита нещо, наречено „сърдечна кохеретност“.

Това е състояние на синхрон между дишането и сърдечния ритъм.

Поддържането на максимална хармония между двата процеса е от изключително значение за психическото и физическото здраве.

Сърдечен ритъм в състояние на гняв
Снимка:

Сърдечен ритъм когато изразявате благодарност
Снимка:

При хармонично движение нивото на стрес намалява, дишането се подобрява, всички процеси в тялото протичат по-плавно.

За хора, подложени на стрес, умението да достигат до сърдечна кохерентност е от изключителна важност, за да се преодолеят последствията от напрежението върху тялото и психиката.

релакс почивка размисъл
Снимка: Thinkstock

Редица изследвания показват, че овладяването на контрола над дишането и оттам и върху съредечната дейност намалява значително състоянията на депресия, панически пристъпи и тревожност.

А оттам се стига и до подбряване на здравословното състояние, щитовидната жлеза започва отново да работи нормално (тя произвежда хормоните, отговорни за стреса) и теглото е в норма.

Да се върнем на нашата учителка, мадам Мартин. Нейният лекар я посъветвал да диша три пъти на ден за по 5 минути по следния простичък начин:

релакс почивка размисъл
Снимка: Thinkstock

Вдишване в продължение на 5 секунди, издишване в продължение на 5 секунди.

Вдишването трябва да е от корема, с пълни гърди, през носа. Издишването също е през носа.

Тялото трябва да е в покой, но не легнало. Достатъчно било тя да е седнала спокойно на стол, с двата крака, стъпили на пода.

След като усвоила това дишане, в рамките на две седмици, тя трябвало да започне да си представя стресовите ситуации от деня, докато продължавала да диша все така ритмично.

Това й помогнало да управлява реакциите на тялото си в напрегнатите ситуации от деня.

Така, само за няколко седмици, успяла да „неутрализира“ негативното влияние на колегите си върху настроението, а оттам и да намали емоционалното хранене.

Започнала да се чувства по-леко, да приема по-спокойно ежедневието си и да обръща повече внимание на храненето си.

Желанието за непрестанно ядене на сладко изчезнало, защото изчезнал и стресът, който я карал да се успокоява с вкусна храна.

Ако идеята да синхронизирате дишането и сърдечния си ритъм, за да сте по-здрави, по-спокойни и по-слаби, ви допадна толкова много, колкото и на нас, ето няколко практични съвета.

Използвайте хронометър или часовник със секундарник

Когато дишахме пробно по показания начин (5 секунди вдишване, 5 секунди издишване), използвахме хронометъра на мобилния телефон. Честно казано, бясно препускащите милисекунди не са най-успокояващото нещо за гледане, но ако се абстрахирате от тях, това е най-лесният начин за отмерване на времето.

Да отделяш 3 пъти на ден по 5 минути, за да се вслушват в тялото си, е най-хубавото безплатно удоволствие, което можете да си дадете. Освен това е полезно за здравето.

Още по темата

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Каква зимнина ще правите това лято?

Абонамент