Напълнява ли се от ориза или е добър приятел в борбата с килограмите?

ориз
Снимка: Thinkstock

Оризът е едно от най-предпочитаните варива по света. Белият ориз е рафинирана, високовъглехидратна храна без фибри. Високият прием на рафинирани въглехидрати е свързан със затлъстяването и хроничните заболявания.

Въпреки това обаче страните с най-висок прием на бял ориз не страдат от тези заболявания толкова, колкото другите.

И така, какво да правим? Оризът помага ли при свалянето на килограмите или просто се угояваме допълнително с него?

Какво представлява оризът?

Оризът е вид житно зърно, което се отглежда от хиляди години насам. Той е основна храна в много страни и е една от най-често срещаните зърнени култури в света.

Срещат се различни видове ориз, но най-популярните са белият и кафявият.

За да добием представа какво всъщност отличава различните видове, е най-добре да започнем с основната характеристика на зърното. То се състои от три основни компонента:

- Трици: твърд външен слой, който защитава семената. Той съдържа фибри, минерали и антиоксиданти;

- Зародиш: богата на хранителни вещества сърцевина, съдържаща въглехидрати, мазнини, протеини, витамини, минерали, антиоксиданти и други растителни съединения;

- Ендосперма: това е най-голямата част от зърното. Състои се почти изцяло от въглехидрати (нишесте) и малко количество протеин.

ориз
Снимка: Thinkstock

За разлика от белия, кафявият ориз съдържа както трици, така и зародиш. Поради тази причина е питателен и богат на фибри и антиоксиданти.

От друга страна, при белия ориз са отстранени триците и хранителните зародиши, които в крайна сметка са неговите полезни вещества. Това обикновено се прави, за да се подобри вкусът му, да се удължи неговия срок на годност и да се подобрят качествата му по време на готвене.

В резултат на това белият ориз се състои почти изцяло от въглехидрати под формата на нишесте или дълги вериги от глюкоза, известни като амилоза и амилопектин.

Различните видове ориз съдържат различни количества от тези нишестета, което влияе върху тяхната текстура и смилаемост. Оризът, който не се слепва след готвенето, е с високо съдържание на амилоза, докато лепкавият ориз обикновено е с високо съдържание на амилопектин.

ориз
Снимка: Thinkstock

Поради тези вариации в състава на нишестето различните видове ориз могат да имат различни ефекти върху здравето.

Тъй като не е премахвано нищо от кафявия ориз, той обикновено е с по-високо съдържание на фибри, витамини и минерали, отколкото има белият ориз.

Белият ориз е с по-високо съдържание на калории и съдържа по-малко хранителни вещества и фибри от кафявия ориз.

Ефектите от ориза в процес на отслабване са противоречиви.

Установено е, че кафявият ориз влияе доста добре в борбата с килограмите, докато при белия нещата не стоят точно така.

ориз
Снимка: Thinkstock

Хората, които консумират кафяв ориз, многократно са показали, че тежат по-малко от тези, които не го правят. Също така при тях рискът от повишаване на телесното тегло е доста малък.

Това може да се дължи на фибрите, хранителните вещества и растителните съединения, които се намират в пълнозърнестите храни. Те могат да увеличат чувството за пълен стомахи по този начин да ви помогнат да ядете по-малко калории.

Предполага се, че ако консумирате кафяв вместо бял ориз, това може да доведе до загуба на тегло и по-благоприятни нива на мазнини в кръвта.

ориз
Снимка: Thinkstock

От друга страна, едно проучване при жени с наднормено тегло в Корея показва, че диета за отслабване, която включва бял или смесен (кафяв, черен и др.) ориз три пъти дневно, води до загуба на тегло.

Резултатите показват, че групата със смесения ориз губи 6.7 кг телесно тегло за период от шест седмици, а групата на белия ориз – 5.4 кг. Това доказва, че и двата вида ориз могат да бъдат включени в здравословен хранителен режим.

Някои видове ориз могат да повишат нивата на кръвната захар.

Гликемичният индекс (GI) е мярка за това с колко и колко бързо храната влияе на нивата на кръвната ви захар.

Храните, които показват високи нива на гликемичния индекс, причиняват бързи скокове в нивата на кръвната захар и са свързани с преяждане и наддаване на тегло.

ориз
Снимка: Thinkstock

За сравнение, храните с нисък гликемичен индекс предизвикват постепенно повишаване на нивата на кръвната захар. Точно заради това се счита, че те са изключително полезни за хората с диабет, тъй като контролират нивата на кръвната захар и инсулина.

Съдържанието на нишесте в ориза може да бъде ключов фактор при обяснението на това. Лепкавият ориз обикновено е с високо съдържание на скорбяла амилопектин, който има висок GI индекс. Следователно се усвоява бързо и може да причини скокове в кръвната захар.

Ако страдате от диабет или сте чувствителни към бързите скокове на кръвната захар, приемът на нелеплив ориз, който е с високо съдържание на амилоза, може да бъде най-добрата възможност за поддържане нивата на кръвната захар под контрол.

Всяка храна може да води до напълняване, ако размерът на порциите не се контролира.

ориз
Снимка: Thinkstock

Няма нищо ясно установено като „угояващо“ в ориза, така че влиянието му върху теглото се свежда до количеството, което приемате и естеството на вашата диета.

Проучванията многократно показват, че колкото по-голям е съдът, в който сервирате храната си, толкова повече увеличавате и нейния прием, независимо от храната или напитката. Това е свързано с възприятието с размера на чинията. Сервирането на големи порции е показало, че значително увеличава размера на калориите, без хората да го осъзнават.

Следователно, в зависимост от размера на порцията, оризът може да помогне в борбата с килограмите или да спомогне за напълняването още повече.

ориз
Снимка: Thinkstock

Не пропускайте нашия нов раздел "Оферти", в който ще откриете полезни, практични и прекрасни продукти на промоция от българския пазар, специално селектирани за вас от екипа на Edna.bg.

Още за ориза:

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти

Не просто футбол