Митове за популярните диети

Биляна Божилова

Митове за популярните диети
Снимка: Thinkstock

За да стане една диета популярна в световен мащаб, трябва да е помогнала на стотици жени и мъже в отслабването. Минимум, защото в повечето случаи се оказва, че популярна диета е тази, която е спазвана от милиони души, а е била ефективна едва при няколко процента от тях.

В тежката битка за идеална фигура често прибягваме до крайни мерки, каквито са диетите. Крайни, защото ако се храним здравословно и балансирано всеки ден, а и поддържаме постоянно висока физическа активност, няма да има нужда да подлагаме организма си на стриктни ограничения.

Но в стресираното и забързано ежедневие, в което живеем, редовно нарушаваме хранителния си режим по един или друг начин. Или хапваме набързо "junk foods", или преяждаме. Резултатът обикновено е няколко килца отгоре и "мъдрият" изход от ситуацията – "на диета съм".

Следващата грешна стъпка е да се доверим на популярността на дадена диета, с идеята, че щом е била ефективна при стотици хора по света, значи ще помогне и на нас. За жалост обикновено резултатът е временен, при това краткотраен, а „йо-йо ефектът“ е неизбежен.

Кои са най-популярните световни диети и какви са митовете свързани с тях?

Мит 1: Диетата на Дюкан води до трайно отслабване
Прочутата диета на френския диетолог д-р Пиер Дюкан може и да е помогнала на много хора по света да отслабнат, но със сигурност има огромен принос в затлъстяването и разболяването на немалка част от населението. Това е диетата, която освен, че може да доведе до сериозни проблеми във функционирането на организма, може и да удвои килограмите ни преди спазването ѝ. Имам поне 6-7 приятелки, които видимо отслабнаха с диетата на Дюкан. Но стигайки до последния етап, вече имаха бъбречни нарушения, високо кръвно налягане, стомашни проблеми, забавена обмяна на веществата и ред други оплаквания, които наложиха спирането на диетата.

Снимка: Thinkstock

Разбира се, съвсем скоро свалените килограми се върнаха двойно, че и тройно, а към момента абсолютно всички са доста по-закръглени от преди да се подведат по заблудата, наречена "Дюкан".

Снимка: Thinkstock

Мит 2: При лунната диета се запазват свалените килограми
Течната диета, съобразена с фазите на Луната, обикновено се спазва от по-запалените фенове на астрологията. Според застъпниците на лунната диета, ако се гладува по време и на 4-те фази на Луната, това ще доведе не само да отслабване, но и до запазване на свалените килограми. Реалността обаче е съвсем друга. Волята на единици е достатъчно силна, за да овладее "вълчия апетит" след денонощието с гладуване. В повечето случаи отслабването по време на лунната диета е факт заради изпразнения стомах от гладуването (нещо като сауна ефектът) и се компенсира веднага след нахранване.

Мит 3: ВМ-НВД е ключът към слабата и релефна фигура
Диетата на Аткинс направи революция с появяването си през 70-те и много години се радваше на стотици привърженици по цял свят. След това беше масово критикувана от водещи специалисти като опасна за здравето, най-вече за бъбреците и сърцето. Всички масово се отдръпнаха от нея, за да запазят здравето си. Интересното е, че днес сред най-популярните диети е ВМ-НВД (ВисокоМазнинна-НискоВъглехидратна Диета), каквато е именно диетата на Аткинс в същността си, а също се радва на много последователи.

Снимка: Thinkstock

Безспорно намаляването на въглехидратите в менюто води до отслабване, но крайно редуциране като при диетите на Аткинс и на Дюкан натоварва организма и нарушава баланса му.

Мит 4: С Диетата "Саут Бийч" се постига плосък корем
Като цяло диетата "Саут Бийч" е доста близо до здравословното и балансирано хранене, защото отхвърля само вредните мазнини и въглехидрати. Разделена е на три фази, като се препоръчва последната да се превърне в постоянен режим на хранене. Проблемът е, че в последната фаза често се качват килограми и спазващият диетата трябва да се връща към втората фаза, за да си върне добрата форма. Така се получава, че си на вечна диета, която сама те вади от форма, за да те върне отново.

Американките са най-запалени по "Саут Бийч", но непостоянството им не води до добри резултати. А относно плоското коремче, всички сме наясно как се постига то и обещанията на диетата са безпочвени, ако се пренебрегват коремните упражнения.

Снимка: Thinkstock

Мит 5: Диетата GI е универсална и помага на всички
Диетата GI, в чиято основа е консумирането на храни с нисък гликемичен индекс, се промотира като универсална, защото контролира нивото на кръвната захар. Да, кръвната захар е важен фактор за състоянието на организма, но в никакъв случай храненето не бива да се базира само на нея. Близка е до нисковъглехидратната диета и отново принизява добрата форма на ниво "не яжте въглехидрати", което е грешно. Въглехидратите съвсем не са най-голямото зло за тялото, ако то е достатъчно активно.

Диетите не са това, за което ги представят.

Опознайте тялото си и го хранете според индивидуалните му нужди. Оставете популярните диети на лаиците, поддържайте форма разумно и живейте активно.  

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

За какво най-много се вълнувате през есента?