Липсва ли ви витамин D?

Липсва ли ви витамин D?
Снимка: Thinkstock

Витамин D е изключително важен за костите, кожата и психическото здраве.

През зимата обаче повечето от нас трудно си набавят необходимите количества, защото витамин D се синтезира най-вече от слънчевите лъчи.

А ако нивото на този витамин е ниско, някои от основните процеси в тялото не могат да се случат както трябва.

При децата липсата на витамин D може да доведе до рахит. При възрастните се засилва опасността от остеопороза, от повишено кръвно налягане и диабет тип 2.

И ако тези заболявания ви звучат малко отдалечено, има още едно, не по-малко важно от другите болести следствие от липса на витамин D – понижено настроение и депресия.

Ето как да разберете дали ви липсва витамин D. В края на статията ви очакват и съвети как да си го набавите, за да сте спокойни за здравето си:

Костите ви скърцат

Особено през зимата болежките в ставите се засилват заради липсата на витамина. Ако при ставане ви трябват няколко минути, за да се „разгънете“, вероятно става дума за липса на D.

Тъжни сте

Това е първият признак за липса на витамин D. Проявява се още през ноември, когато започнат да се нижат един след друг еднаквите сиви дни.

В края на януари положението вече е съвсем драматично и нищо чудно, че първият месец от годината е известен с високото ниво на разводи – лошото настроение не е добър съветник.

Над 50 години сте

С времето синтезът на витамин D се забавя. Във възрастта, в която трябва да се грижите особено внимателно за костите си, не трябва да подценявате и разходките на чист въздух и слънце. Прекарвайте навън колкото се може повече време.

Имате наднормено тегло

Витамин D е мастно разтворим витамин и високото ниво на мазнини в тялото изискват по-високо количество от витамина, за да функционира тялото правилно.

Непрекъснато сте на диета

Ограничаването на мазнините е опасно за здравето, защото се лишавате от мастноразтворимите витамини като A, D, E, K, F. 

Имате по-тъмна кожа

Пигментацията на кожата играе роля на естествен слънцезащитен фактор. Колкото по-тъмна е кожата ви, толкова по-дълго време трябва да сте на слънце, за да приемете достатъчно витамин D.

Главата ви се изпотява

Tова е един от класическите симптоми за липса на витамин D.

Имате проблеми със стомаха

Ако усвояването на мазнините е нарушено, както при хората, страдащи от болест на Крон или имате проблеми с храносмилателната система, вероятността да не усвоявате достатъчно количества от витамина е по-голяма.

Как да си набавите витамин D:

Слънцето е вашият най-добър приятел в този случай. В средата на зимата всяка минута на слънце е добре дошла. Стойте на прозореца с открито лице, разхождайте се по-често навън и подложете лицето си на приятните слънчеви лъчи.

Ако карате ски, вероятно сте си създали навика да използвате слънцезащитен крем, което е чудесно. Изчакайте обаче с нанасянето му и 15-20 минути се попечете на зимното слънце без защита.

Така организмът ви ще произведе достатъчно количество витамин D за деня.

С храната също можете да си набавите малка част от необходимото дневно количество. Най-много витамин D се съдържа в мазните риби и яйцата.

Вижте още за витамин D:

Българите страдаме от липса на витамин D

Витамин D за щастливи деца

Слънцето и неговите забележителни качества за здравето ни

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Кое е вашето сутрешно "гориво"?

Мара Белчева - красивата българска поетеса
Известни

Мара Белчева - красивата българска поетеса

Битка за сърцето на една от най-красивите поетеси била причина...

Маршът на незадоволените жени
Свободно време

Маршът на незадоволените жени

Телата им са покрити с кожа, главата с косми, имат две очи...

8-те навика на щастливите хора
Свободно време

8-те навика на щастливите хора

Има много практични неща, които всяка от нас прави...

Абонамент