Кои са важните зимни витамини

Кои са важните зимни витамини
Снимка: sxc.hu

В средата на ноември сме в очакване на Коледа и на първия по-сериозен сняг. Няма как всяка сутрин като излезем от вкъщи да не почувстваме студа по лицето и ръцете си. Иска ни се само да се сгушим по-добре в палтото и бързо да се приберем някъде на топло.

За хремавия нос и зимните настинки, които ни дебнат на всяка крачка, дори няма нужда да се споменава.

От какво има нужда тялото ни, за да се справи по-добре със зимния сезон? От здравословно хранене, разбира се.

За да се чувствате по-защитени от простудните заболявания и "по-зимоустойчиви", се налага да складирате в организма си повече от т.нар. "зимни витамини". Това са тези, на които са богати цитрусовите плодове, броколите, морковите и зелето. Те ще се погрижат за устойчивостта на имунната ви система и ще ви предпазят от атаките на вирусите през студените месеците. 

Най-важните за имунната система
На първо място е витамин С, достойно следван от бетакаротина (почти витамин А) и витамин Е. Това био-трио работи дружно като "бодигард" на имунната система - неутрализира вредните за клетките свободни радикали и поддържа бдителността на естествените защитни сили на тялото.

Зеленчуци, от които се набавят
Пред портокалите, лимоните и грейпфрутите, зеленчуците имат непоклатимо предимство - те се берат винаги напълно узрели и точно затова са пълни със свежи витамини и минерални вещества. Абсолютен водач в топлистата на зимните зеленчуци са броколите. Само в една порция от 200 г броколи се съдържат 114 мл витамин С - двойно повече, отколкото в един портокал или лимон.

Освен това, тъмнозеленият здравословен зеленчук доставя и обилно количество бетакаротин, както и ценни вторични растителни вещества с качества на антиракови блокери. Други важни доставчици на зимни витамини са морковите, копърът и червената ряпа. Но преди всичко - къдравото зеле, карфиолът и брюкселското зеле.

И една особеност на зелето: в суровите зелки се съдържа много аскорбин - биовещество, което често се забърква в козметичните кремове против стареене на кожата. Интересен факт е, че в контакт с топлината аскорбинът се преобразува във витамин С. Затова сготвеното зеле съдържа повече витамин С, отколкото суровото.

За да е оптимална ползата от витамините

* За тези, които не обичат пазаруването, дълбоко замразените зеленчуци са добра алтернатива. Стига да са замразени в свежо състояние (т.нар. "шоково замразяване"). Само по този начин те не губят твърде много от ценните си хранителни вещества по време на зимния си "сън".

* Високите температури се отразяват зле на витамин С. Затова мийте зеленчуците със студена вода и ги задушавайте за кратко време в малко количество вода. Течността, останала от задушаването им, спокойно можете да употребите за приготвяне на сосове или супи.

* Мегаколичества бетакаротин се съдържат в оранжево-червените и наситено зелените зеленчуци. Но понеже той е мастноразтворим витамин, за пълноценното му усвояване е необходимо да консумирате зеленчуците с малко мазнина. Ако искате да избегнете олиото, лъжица кисело мляко или парче настъргано сирене, добавени към салатата, ще свършат същата работа. 

* За най-бедни на калории, но най-богати на витамини, се смятат суровите зеленчуци. Само морковът прави изключение от правилото „предпочитайте зеленчуците сурови". Бетакаротинът в оранжевия красавец е буквално "вплетен" в баластните вещества.

А витамин Е?
Той действа като защитен фактор срещу "ръждясване" на организма и предпазва клетките от грипните вируси. Само че се съдържа предимно в растителните мазнини и ядките - все убийци на талията.

Затова използвайте по възможност студенопресовано олио и комбинирайте находчиво мазнините. Малко зехтин в салатата, ленено семе в мюслито, сурови бадеми вместо бисквитка - това е начинът да си набавяте достатъчно количество витамин Е, без да пълнеете.

През зимата е идеално два пъти седмично да включвате в менюто си морска риба (като херинга или скумрия). Така наред с витамин Е, ще "почерпите" организма си и с екстра порция витамин Д, така важен за здравината на костите.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Каква зимнина ще правите това лято?

Абонамент