Какво не е наред с промоциите?

Какво не е наред с промоциите?
Снимка:

Промоциите са създадени, за да са взаимно изгодни на търговците и на купувачите. Поне това е масово лансираната версия.

Чрез намаленията дистрибуторите на продукти целят да продадат повече бройки от една стока и да печелят от по-големия оборот. Потребителите също остават доволни, защото плащат по-малко за стоките, от които се нуждаят ежедневно, тoест извличат повече полза от парите си. А това донякъде вдига стойността на труда им, понеже за едни и същи вложени усилия (работа по 8 часа на ден) те успяват да си осигурят повече комфорт.

Така разсъждават по-големият процент от хората и това би било вярно донякъде, ако ги нямаше търговските номера и емоционалните заблуди от страна на пазаруващите. Точно затова нека разкрием най-честите уловки и капани, в които попадаме, когато пред нас светне надписът "Промоция!"

Какво се случва в главите ни?
Хората сме алчни по природа. Искаме да притежаваме. Някои се справят по-добре в борбата с тези тъмни сили, други им се отдават, но истината е че при всеки го има конфликтът. Когато ни убеждават, че можем да дадем малко и да получим много, като по този начин пестим, в повечето от нас се събужда егото и инстинктът да притежаваме. Промоциите провокират точно тези усещания и ние се отпускаме да харчим, вярвайки че е оправдано и си заслужава.

Къде бъркаме?

Ето няколко примера, когато пазаруването на промоция може да ни докара до допълнителни разходи вместо да ни спести пари.

Пример 1.
Отиваме в близкия хипермаркет да си купим например чаши. Виждаме на щанда 6 броя в комплект. Решаваме да ги купим, но до тях е поставен същия комплект, комбиниран с чинии. Цената е промоционална, тоест чашите ще ни излязат с 1 лв. за брой по-евтино. Стойността обаче на комбинирания комплект като цяло е по-висока. Въпреки това избираме него и гордо отиваме към касата в магазина, като се радваме, че сме спестили пари.

Добре, би могло и така да се каже, но не и преди да си зададем въпроса: "Имаме ли всъщност нужда от чинии?" Ако се окаже, че сме купили стока, от която имаме в изобилие, истината е, че сме дали напразно парите си. Те биха могли да бъдат похарчени за нещо належащо и полезно в момента, а не в някакво неясно бъдеще, когато изпочупим посудата си. Дори това да стане, представете си, че някой роднина ви подари междувременно нов хубав комплект чинии.

Или казано иначе това е един от недостатъците на промоциите - провокират ни да даваме парите си за неща, от които нямаме нужда сега. По този начин можем да изгубим ценни ресурси, които бихме могли да вложим в нещо по-полезно, дори нещо, което ще ни носи приходи.

Пример 2.
Решаваме да си купим компютър. Ще го ползваме като пишеща машина и за гледане на филми. Не ни трябва за игри или мощни инженерни или графични програми. Отиваме в магазина и искаме да ни съставят подходяща конфигурация. Когато разбира за какво ни е нужно, продавачът повдига вежди и казва:

"На вас ще ви свърши работа машинка за 400-500 лв., но знаете ли в момента само за 300 до 500 лв. отгоре какъв изтребител можете да си вземете! Направо е невероятно колко паднаха цените - мощна видеокарта, последно поколение процесор и много рам памет. Направо излиза без пари!"

И знаете ли, има голяма вероятност човекът да е прав. Но той мисли от своята камбанария. Какво той би взел, а не какво на вас ви трябва. Ако стойността на техниката постоянно пада, представете си тогава колко по-добри компютри ще има на още по-ниска цена, когато амортизирате вашия по-скромен модел след 3 години например. Тогава хем компютърът ви ще си е изплатил парите, понеже ви върши работа, хем ще можете да си вземете нещо наистина качествено и не много скъпо.

И какво излиза? При промоциите изгодното за едни се оказва нерентабилно за други. Ако на някого му трябва да ползва мощни програми в работата си, ще му е полезна промоцията на компютъра с по-добрите параметри. Но ако го ползва само за писане на статии, излиза че той е "заключил" парите си в неизгодна покупка.

Пример 3.
Да кажем, че редовно купувате на промоция продукти, които периодично ползвате. Излиза ви много по-изгодно така, отколкото да не следите намаленията и да пазарувате наслуки, откъдето ви падне.

Каква е опасността тук? На пръв поглед - никаква. Нали тези стоки ни трябват така или иначе, а и са изгодни? Но какво ще стане, ако се презапасим? Ще ви кажа от личен опит.

Да вземем например памперсите. Виждате промоцията и награбвате 3 кашона по 100 бр. Не сте предвидили обаче, че децата растат бързо. Какво ще стане, ако докато стигнете до третия кашон, вече ви е необходим по-голям размер? На всичкото отгоре осъзнавате, че промоцията е периодична и се повтаря на 1-2 месеца в различните магазини. Във всеки момент може да се натъкнете на намалена цена за размера, който ви трябва. Истината е, че пазарът е на цикли. Обикновено появи ли се изгодна оферта, след време ще бъде пусната отново. Просто следете и чакайте!

Дори цената на стоката да не падне, пак презапасяването не е добро, защото когато разполагаш с много, хабиш повече, без да се усетиш. Да кажем, ако си купиш голяма количество брашно, ще направиш много повече хляб или сладкиши, понеже го имаш под ръка и това може да се отрази и на фигурата ти.

Така че, нека се обобщи:

1) Промоциите ни провокират да даваме парите си за неща, от които нямаме нужда в момента!
2) Промоция, изгодна за един, може да се окаже нерентабилна за друг!
3) Промоциите са периодични - следете ги, а не се презапасявайте!

Ако и вие имате наблюдения за промоционалните стоки, споделете ги в коментарите.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент