Какво е добре да знаем за затлъстяването

Трудно е да избереш ябълката пред сладкиша
Снимка: Thinkstock

Затлъстяването представлява състояние на прекомерно натрупване на мастна тъкан в организма.

В зависимост от степента на това натрупване, състоянието се класифицира като наднормено тегло или като затлъстяване, представляващи различни степени на здравен риск.

Оценка на телесното тегло се прави най-често посредством индекса на телесната маса – ИТМ (наричан също индекс на Quetelet). Той се изчислява по относителната формула:

Телесно тегло (kg)
ИТМ = -------------------------------------- = (kg/m2)
(Ръст в m)2

Класификация ИТМ (kg/m2)   Риск от съпътстващи заболявания
Поднормено тегло                 <18.5 Нисък (съществува увеличен риск от други клинични проблеми)
Нормално тегло                        18.5 – 24.9 Нисък
Наднормено тегло                    25.0 – 29.9 Увеличен
Затлъстяване I степен             30.0 – 34.9 Умерено висок
Затлъстяване II степен            35.0 – 39.9 Висок
Затлъстяване III степен           40.0 Много висок

Затлъстяването е резултат от нарушено равновесие между енергийния внос чрез храната и енергоразхода на индивида. Честа причина за това състояние е свръххраненето, тоест прием на повече от необходимата за основната обмяна и за двигателната активност енергия.

Свръхконсумацията на енергийна храна може да се дължи на психологически, наследствени и хормонални фактори. Известен е фактът, че индивиди с наследствена обремененост са предразположени в по-висока степен към затлъстяване.

Дори лекото повишаване на телесното тегло увеличава заболеваемостта и смъртността от метаболитни (свързани с обмяната на веществата) нарушения.

Затлъстяването е на второ място след тютюнопушенето като причина за преждевременна смърт. Доказана е връзката между затлъстяването и ред заболявания: сърдечно-съдови, неинсулин зависим захарен диабет (тип 2), злокачествени заболявания (рак), респираторни (дихателни) проблеми, скелетно-мускулни болести, психосоциални проблеми.

В България процентът на жените със затлъстяване е приблизително 35%, на мъжете – 25%, на децата и юношите – 10-12%. Високо степенното затлъстяване е два пъти по-често сред жените, в сравнение с мъжете.

Най-добрият подход в лечението на затлъстяването е комплексният, тоест този, който повлиява и двете страни на енергийното равновесие – понижаване приема и увеличаване разхода на енергия.

Така комплексните програми за профилактика и лечение на този здравен проблем включват промяна в начина на живот с няколко основни елементи:

Диетични режими 
Рестриктивно-енергийните диетични режими са в основата на повечето програми за лечение на затлъстяването.

Двигателна активност
Предотвратява адаптивното понижаване на основната обмяна, в отговор на ограничения енергиен прием.

Промяна в хранителните навици
Правилен режим на хранене; избягване на пикантните подправки и солта; достатъчно питейна вода и течности; ниска консумация на мазнини, алкохол и прости захари; маломерни порции;

Медикаментозна терапия и хирургически интервенции

Профилактиката на затлъстяването в зряла възраст започва още в детския и юношески период. Свръхтеглото и затлъстяването при деца и юноши трябва да бъде навреме овладяно.

Лекарите диетолози са водещи при прилагане на диетичните режими, а кинезитерапевтите – при дозирането на двигателната активност, в това число фитнес процедурите.

И все пак експертите са единодушни, че в борбата със затлъстяването водеща е профилактиката.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Кое е вашето сутрешно "гориво"?

Мара Белчева - красивата българска поетеса
Известни

Мара Белчева - красивата българска поетеса

Битка за сърцето на една от най-красивите поетеси била причина...

Маршът на незадоволените жени
Свободно време

Маршът на незадоволените жени

Телата им са покрити с кожа, главата с косми, имат две очи...

8-те навика на щастливите хора
Свободно време

8-те навика на щастливите хора

Има много практични неща, които всяка от нас прави...

Абонамент